Ontspanning Zen voelen

11 tips om je nu minder druk te voelen

Er lijken te weinig uren in een dag te zitten, je to-do list stroomt over en je bent alles behalve zen. Herkenbaar? Ik doe mijn best om het zo min mogelijk (vervelend) druk te hebben en dat lukt aardig goed. Daarom 11 tips die je meteen kunt toepassen.

De laatste tijd duiken overal artikelen op over druk zijn. Zo gaf NRC tips voor een minder hectisch leven, publiceerde De Correspondent een artikel met zes vragen die helpen je tijd beter te besteden en belichtte HP/De Tijd dit onderwerp op een hele andere en vooral treffende manier. Natuurlijk kan Zenzoekers niet achterblijven, dit zijn daarom mijn tips:

1. Geef het een andere naam

Druk zijn lijkt wel een modewoord, misschien vind ik het daarom wel zo vervelend als mensen steeds zeggen: ‘Ik heb het zóóó druk.’ Het lijkt bijna alsof je er niet meer bij hoort, als je het niet druk hebt. Daarom stel ik voor om voortaan ‘gefocust’ te gebruiken in plaats van druk. Je bent gefocust op een aantal taken en die kosten tijd en energie. Zo krijgt het meteen een minder negatieve lading en zegt niet iedereen hetzelfde.

2. Sluit je mailbox

Vroeger werd ik van iedere mail blij, zelfs als het spam was. Door het artikel van De Correspondent ben ik anders naar mijn mailbox gaan kijken. Er wordt geschreven: ‘E-mail is een to-do lijst waar anderen op kunnen schrijven. Zo hebben we onszelf gereduceerd tot wandelende to-do lijsten.’ Sluit daarom je mailbox om dit te voorkomen. Hierdoor verklein je de kans dat je het gedurende de dag alleen maar drukker krijgt en het overzicht verliest.

3. Monotask

Zelf heb ik het nog niet (helemaal) onder de knie, maar ik kan een boek schrijven over montotasken. Door je te focussen op één ding tegelijk, heb je meteen het gevoel minder druk te zijn.

4. Denk niet aan de toekomst

Het maken van twee to-do lists geeft je inzicht waar je op dit moment en op de langere termijn de meeste tijd aan moet besteden. Er wordt vaak gezegd dat je meer in het nu moet leven en dus minder aan de toekomst moet denken. Alleen is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Probeer daarom nu te focussen op de dingen die op dit moment het belangrijkste zijn en denkt niet aan morgen, overmorgen of volgend jaar. Dat kan altijd later.

5. Maak een energievreters-lijst

Iedereen heeft wel mensen in zijn of haar omgeving die vooral energie kosten in plaats van geven. Niet erg voor een middag, maar als je het echt druk hebt, zit je hier niet op te wachten. Maak daarom een lijst met mensen die energie geven en energie kosten. Dit hoeft natuurlijk geen fysieke lijst te zijn. Als iemand voorstelt om af te spreken terwijl je het druk hebt, kun je hier altijd naar kijken. Ook maakt het meteen inzichtelijk welke mensen (energiegevers!) je meer kunt gebruiken in je leven.

6. Ruim op en minimaliseer

Heel logisch: hoe meer spullen je hebt, hoe meer je moet opruimen. Minimaliseren doe je niet in een uurtje, maar opruimen wel. Focus je vooral op de plek waar je op dit moment het meeste bent, misschien is het je werkplek of je eettafel.

7. Doe twintig minuten niets

Als je het drukt hebt, lijkt het onlogisch om twintig minuten niets te doen. Toch schijnt verplicht vervelen je creatiever en relaxter te maken. Begin daarom vandaag met twintig minuten niets doen, juíst als je het druk hebt. Deze tijd mag je zelf invullen; mediteer, denk gewoon na of staar naar buiten.

8. Vergeet je ademhaling niet

Wie het druk heeft, gaat automatisch sneller en hoger ademhalen. Maak er een automatisme van om op je ademhaling te focussen wanneer je het druk hebt. Probeer door je buik adem te halen of tel je uitademingen. Je kunt ook de ademhalingstechniek van Wim Hof proberen.

9. Wandel een klein rondje

Niet voor niets zijn er mensen die zweren bij loopmeditatie. Een andere omgeving, het ritme van je voeten die de vloer raken en letterlijk even weglopen van de drukte, geeft ruimte in je hoofd. Voor een wandeling van een paar minuten is altijd tijd.

10. Maak je niet druk

Toen ik mijn vriend vroeg of hij nog een tip had voor dit artikel, zei hij: ‘Je gewoon niet druk maken.’ Een simpel advies, dat helaas voor veel mensen niet zo simpel is. Wel is het de eenvoudigste manier om je minder druk te voelen. Lukt dit jou van nature? Geniet er dan vooral van en laat jouw gouden tip onder dit artikel achter.

11. Te weinig tijd, is meer tijd maken

Geen tijd om de krant te lezen, uitgebreid te ontbijten of te sporten? Dan kun je altijd nog tijd maken. Het boek ‘The Miracle Morning’ van Hal Elrod geeft inspirerende tips om jouw ochtend anders in te delen. Door vroeger te op te staan, creëer je als het ware meer tijd voor jezelf. Iets wat meestal ontbreekt als je het druk hebt.

Wat doe jij om je minder druk te voelen?

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Iris
    15 november 2015 at 14:26

    Dit artikel komt precies op het goede moment. Ik zit me de afgelopen paar weken vooral heel druk te maken over van alles. Heb zo weinig tijd voor mezelf gehad en ben helemaal gesloopt. Ik heb daarom sinds twee maanden, eindelijk weer een echt weekend ingepland. Natuurlijk is dit veel te weinig rust, maar ik probeer het nu meer in te gaan plannen. Zo ben ik ook meer aan het wandelen buiten. Ik kan even mijn hoofd dan weer op orde maken en om me heen kijken, het helpt gewoon echt.

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.