Ontspanning Zen voelen

11 tips om vanavond nog beter te slapen

tips om vanavond nog beter te slapen

Er is één onderwerp waar Lisa en ik het altijd over hebben als we elkaar zien: slapen. Beide vinden we een goede nachtrust heel belangrijk en krijgen we nooit genoeg van tips om nóg beter te slapen. De beste tips die ik in de loop der jaren heb verzameld, vind je in dit artikel.

  1. Een slaappodcast luisteren. Er zijn tegenwoordig zelfs podcasts die je helpen makkelijker in slaap te vallen. Een moderne en meer volwassen versie van een verhaaltje voor het slapen gaan. ‘Sleep With Me’, ‘Sleep Whispers’, ‘Story Not Story’, ‘Nothing Much Happens’ en ‘Sleep Meditation Podcast’ worden online geprezen. Ik luister graag naar de sleepcasts van de app Headspace. Hier kun je er een aantal beluisteren via YouTube.
  2. Een bodyscan doen. Als je je vaak een hoofd op pootjes voelt voordat je je bed in duikt, is het slim om tijd te maken voor een bodyscan. Hierdoor raak je (een stukje) uit je hoofd en kom je meer in contact met je lichaam. Deze bodyscan van zenleraar en psychiater Edel Maex is een aanrader.
  3. Slaapthee drinken. Ik zweer bij een kop kruidenthee voor het slapen, ook al is het nooit wetenschappelijk aangetoond dat het werkt. Mijn favorieten zijn Sleepytime van Celestial Seasonings en Goede Nachtrust van Zonnatura. Je kunt natuurlijk ook zelf een mix maken van kamille, lavendel, hop en valeriaan.
  4. Visualiseren hoe je op wilt staan. In het boek ‘Creatief visualiseren’ las ik de tip om voor het slapen erbij stil te staan hoe je de volgende ochtend op wilt staan. Energiek? Ontspannen? Blij? Het helpt je misschien niet beter slapen, maar wel fijner opstaan.
  5. Douchen voor het slapen. Of nog beter: in bad gaan. De kwaliteit van je slaap verbetert als je je lichaam voor het slapengaan flink opwarmt, las ik in een boeiend artikel van de Volkskrant. Dat heeft te maken met de afgifte van warmte en het koeler worden van je lichaam dat daarop volgt.
  6. Blauw licht vermijden. Dat het blauwe licht uit laptops, televisie’s en tablets negatief effect heeft op je nachtrust, is waarschijnlijk geen nieuws. Minimaal een uur voor het slapen, probeer ik daarom niet meer naar schermen te staren. Wil je toch ’s avonds iets op je computer doen, dan is het programma f.lux een uitkomst.
  7. Een avondritueel bedenken. Eerder schreef ik al hoe fijn een avondritueel is. Het helpt je de avond afbouwen, waardoor je meer ontspannen gaat slapen. Hier lees je wat mijn favoriete rituelen zijn voor het slapen.
  8. Ademhalingsoefeningen doen. Er zijn ademhalingsoefeningen die extra geschikt zijn voor de ochtend (klik!) en voor de avond (klik!). Niet voor niets slaap je na een yogales meestal beter.
  9. Tijd maken voor yoga nidra. Tijdens een yogaweekend deed ik voor het eerst yoga nidra. Een diepe vorm van ontspanning waardoor de spierspanning in je lichaam afneemt en je hartslag en bloeddruk daalt. Lees hier hoe je thuis yoga nidra kunt doen.
  10. Waterdruppels tellen. Je kunt beter aan een stromende waterval denken voor het slapen, dan schaapjes tellen. Onderzoekers van de Oxford University ontdekten dat mensen die aan waterdruppels denken, gemiddeld twintig minuten eerder in slaap vallen dan de schaapjestellers.
  11. Jezelf een voetmassage geven. In je voetzolen schijnen 72.000 (!) zenuwen te eindigen. Deze zenuwen masseren werkt ontspannend. Je kunt hiervoor een balletje gebruiken of gewoon je handen.

Wil je nog meer tips? Lisa deelde een tijd geleden haar beste tips om goed te slapen.

“Sleep is the best meditation.” – Dalai Lama

– Dit artikel bevat een affiliate link. Als je via deze link iets koopt, krijgen wij daar een kleine vergoeding voor. – 

 

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.