Meditatie Zen doen

3 andere manieren om te mediteren

Denk je bij mediteren aan iemand in een lotushouding op een meditatiekussen? Logisch! Maar naast deze ietwat traditionele manier van mediteren, zijn er veel andere meditatietechnieken die je kunt proberen. Ik zet er drie op een rij. 

Na de cursus zenmeditatie die ik volgde, was ik ervan overtuigd dat er maar één echte manier van mediteren bestond: zittend op een meditatiekussen met mijn ogen open en mijn handen in een cirkel. Nu besef ik dat er net zoals tien soorten diepvriesspinazie, ook verschillende manieren zijn om te mediteren. De één is niet beter dan de ander, maar het is gewoon een kwestie van smaak (net zoals bij spinazie haha). Juist door af en toe iets anders te proberen, voorkom je een meditatiesleur. Inspiratie nodig? Probeer dit dan eens:

1. Mediteren met een mandala

Als tatoeage, in een kleurboek of als poster aan de muur. Mandala’s lijken tegenwoordig overal te zijn. Wist je dat mandala een woord uit het Sanskriet is en wiel of cirkel betekent? Het tekenen of het inkleuren van een mandala, heeft voor sommige mensen een meditatieve werking, maar je kunt het ook gebruiken als hulpmiddel bij het mediteren. Dat gaat als volgt: kies een mandala die je aanspreekt, zelfgemaakt of van internet. Zet het op een tafel of op de grond, liefst op ooghoogte. Ga er ongeveer een armlengte vandaan zitten en focus je op de vormen, de kleuren en de details. Als je afgeleid raakt, breng je je aandacht terug naar de mandala. Doe dit eerst vijf minuten en bouw de tijd langzaam op.

2. Honderd keer ademhalen

Bij deze manier van mediteren maakt het niet uit waar je zit, hoe je zit en waarop je zit. Het enige wat je hoeft te doen (al is dat niet heel eenvoudig) is honderd keer je ademhaling tellen. Dus niet steeds van één tot tien, maar van één tot honderd. Probeer hierbij aan niets anders te denken. Wil je het iets lastiger voor jezelf maken? Begin dan opnieuw met tellen op het moment dat je aan iets anders denkt. Als honderd keer je ademhaling tellen een té grote uitdaging is, houd je het gewoon bij vijftig of twintig.

3. De natuur in

Als het om mediteren in de natuur gaat, zijn er mogelijkheden genoeg: op een boomstam, aan het strand, op een berg of gewoon in je achtertuin. Het schijnt dat de meeste mensen mediteren in de natuur een stuk makkelijker vinden dan in een slaap- of woonkamer. Er zijn andere geuren en genoeg geluiden om je op te focussen, van de wind tot vogels. En in de natuur kunnen de kleinste dingen al een mindfulness oefening zijn; de toppen van de bomen die zachtjes door de wind waaien, golven die breken of een pissebed die maar rondjes blijft lopen. Zoals Patanjali, schrijver van de yogasoetra’s mooi zegt: “The mind can be made steady by bringing it into contact with sense experience.” 

Hoe mediteer jij het liefst? En zou jij één van deze manieren willen proberen?

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.