Yoga Zen doen

3 dingen die ik niet wist over yoga

Dingen die ik niet wist over yoga

Sinds anderhalf jaar volg ik elke week een yogales. Hoewel ik niet altijd zin heb om te gaan, ben ik blij als ik ben geweest. Door af te wisselen van yogadocent, leer ik telkens iets nieuws. Deze ontdekkingen hebben mij geholpen meer uit een yogales te halen.

1. Ook je handen en voeten doen mee

Eén van de bijzondere dingen aan yoga vind ik dat je steeds weer iets nieuws ontdekt, zelfs al heb je een houding vaker gedaan. Zo wees een yogadocent mij er een keer op dat ik mijn handen plat op de grond moet zetten in de neerwaartse hond. Niet alleen je vingers, maar ook je handpalmen horen in deze houding namelijk contact te maken met de mat. Door bij elke houding je bewustzijn door verschillende delen van je lichaam te bewegen, kom je er vanzelf achter of je iets moet aanpassen. Zo ontdekte ik dat ik bewuster mag zijn van mijn handen en voeten in een houding. Sta ik in de krijger, dan check ik of mijn gewicht goed verdeeld is over mijn voeten. En bij een balanshouding zorg ik dat al mijn tenen de grond raken. Dit bewustzijn kun je ook meenemen als je geen les hebt. Scan bijvoorbeeld gedurende de dag je lichaam van top tot teen op spanning.

2. Moeite met je evenwicht? Stap van je mat af

Als ik een balanshouding doe, voel ik me vaak net de toren van Pisa. Het duurt niet lang of ik ga wiebelen en verlies mijn evenwicht. Vooral na een drukke dag vind ik het moeilijk om in balans te blijven. Toen ik iemand een keer naast haar yogamat zag staan, dacht ik: ‘Laat ik dat ook eens proberen.’ Ik had het niet gedacht, maar op de vloer staan maakte echt verschil voor mij. Misschien heeft het ook te maken met mijn dikke yogamat; mijn knieën hebben er baat bij, maar het zorgt er wel voor dat ik minder stevig sta. Bij een balanshouding stap ik daarom – als er genoeg ruimte is – even van mijn yogamat af. Sindsdien gaat het een stuk beter.

3. Je kunt beter door je neus ademen

Door mijn aandacht tijdens de les te richten op mijn ademhaling, verdwijnen gedachten langzaam naar de achtergrond. Toen een yogadocent een keer vroeg of ik verkouden was – en dat was ik toen niet – werd ik me er pas van bewust dat ik door mijn ademde. Hoewel ik nooit een docent heb horen zeggen dat dit verplicht is, zijn sommige leraren er wel van overtuigd dat het beter is om door je neus te ademen. Een voordeel is dat je neusharen de lucht filteren. Ook wordt de nervus vagus, een zenuw in je hersenen, gestimuleerd waardoor je sneller tot rust komt. De perfecte yoga-ademhaling heeft een licht sissend geluid (zowel op de in- als uitademing), laat het gebied tussen je hart en keel iets omhoog komen en bestaat uit een in- en uitademing die even lang duurt. Ben ik geneigd door mijn mond te ademen, dan weet ik dat ik het iets rustiger aan moet doen.

Meer lezen? In het boek ‘Hoe yoga werkt, de transformerende kracht van yoga’ legt yogadocent Eddie Stern uit hoe het kan dat yoga een positief effect heeft op je lichaam en geest.

– Dit artikel bevat een affiliate link. Als je via deze link iets koopt, krijgen wij daar een kleine vergoeding voor. –

Wat doe jij om meer uit een yogales te halen?

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    zwarte gootsteen
    23 november 2020 at 05:48

    bedankt voor het delen…

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.