Natuur Zen doen

3 tips om meer uit je wandeling te halen

Zo haal je het meest uit een boswandeling

Stiekem ben ik een huismus, maar de afgelopen jaren geniet ik steeds meer van buiten zijn. Zelfs een wandeling van een kwartier doet al wonderen voor mijn humeur. Het bos is voor mij dan ook de ideale plek om tot mezelf te komen. 

1. Zet je telefoon uit (of laat hem thuis)

Shirah zei het al eens eerder: “Hoe handig een smartphone ook is, hij slurpt wel tijd en energie.” Je kunt er natuurlijk voor kiezen om je mobiel uit te zetten tijdens het wandelen, maar waarom zou je hem niet gewoon thuis laten? In principe heb je hem niet nodig, tenzij je de weg niet zo goed kent. Neem ik mijn telefoon wel mee, dan ben ik veel sneller afgeleid. Zelfs al wil ik alleen maar foto’s maken, dan vind ik het alsnog moeilijk om niet andere apps te openen. Wandelen zonder telefoon zorgt ervoor dat ik de verbinding met de buitenwereld tijdelijk verbreek. Hierdoor kan ik veel makkelijker weer in contact komen met mezelf.

‘De dingen waar we aandacht aan geven, bepalen de kwaliteit van ons leven.’

2. Observeer je omgeving

In plaats van aan één stuk door te lopen, vind ik het fijn om af en toe een pas op de plaats te maken. Hierdoor voel ik me met de minuut minder gehaast en vallen dingen op waar ik anders voorbij aan was gegaan, zoals het prachtige licht dat door de bladeren schijnt of het geluid van de wind. Zoek daarom een fijne plek op, of dat nu een bankje is of de grond, en neem je omgeving rustig in je op door te doen alsof je naar een natuurdocumentaire kijkt. Heel langzaam zoom je in op alle dingen die je ziet. Wil je het nog bewuster meemaken? Schrijf dan op wat je ruikt, hoort en ziet. Ook leuk: kies steeds dezelfde plek en let op wat er verandert per seizoen.

‘Hoe meer je ziet, hoe meer vragen je zult krijgen over alle mysterieuze processen die om je heen plaatsvinden.’

3. Schud stress van je af

Door goed naar mijn lichaam te luisteren, weet ik wanneer ik gestrest ben. Zo voel ik vaak spanning in mijn kaken en schouders en adem ik snel en oppervlakkig. Mediteren en yoga doen zijn voor mij manieren om tot rust te komen. Ook vind ik het lekker om na een lange dag of stressvol moment spanning van mij af te schudden. Dit voelt misschien eerst gek om te doen, maar kan juist heel bevrijdend zijn. Begin met je polsen en schud dan je hele armen. Neem de rest van je bovenlijf mee en schud daarna je benen en voeten los. Terwijl je je lichaam schudt, doe je net alsof alle negativiteit van je afglijdt. Adem daarna de frisse lucht van het bos goed in.

‘In het bos hoef je niet te proberen om je te ontspannen. Ga gewoon naar buiten, dan doet de natuur haar magische werk, waardoor je vanzelf ontspant en herstelt.’

Meer lezen? We schreven dit artikel geïnspireerd op het boek ‘De helende kracht van bosbaden’, dat we kregen van Uitgeverij Samsara.

– Dit artikel bevat een affiliate link. Als je via deze link iets koopt, krijgen wij daar een kleine vergoeding voor. –

Wat zijn jouw tips voor een boswandeling?

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Simone
    15 januari 2020 at 13:37

    Ik vind het ook fijn om in het bos te wandelen! Heb je wel eens van shinrin yoku gehoord? Daar moest ik aan denken bij dit artikel 🙂

    • Reply
      Lisa
      9 februari 2020 at 14:17

      Jazeker! Bosbaden, heerlijk 🙂

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.