Ontspanning Zen voelen

4 manieren om je ochtend langzaam te beginnen

4 manieren om je ochtend langzaam te beginnen

De afgelopen jaren ben ik in één ding steeds beter geworden: mijn ochtend langzaam beginnen. Ik weet nu dat het groot effect heeft op hoe ik me voel en dat een leven zonder haast veel leuker is. Maar hoe begin je je ochtend nu in een slakkentempo zonder in tijdnood te komen? 

1. Realiseer dat een langzaam leven leuker is

Geniet je meer van een boek als je het vluchtig scant of als je écht de tijd neemt om het te lezen? Geniet je meer van een maaltijd als je het in een paar happen naar binnen schrokt of als je het met aandacht eet? Geniet je meer van je werk als je vijf dingen tegelijk doet of als je focust op één ding? Door in te zien dat het leven leuker is in een lagere versnelling, is het niet zo lastig om je dag langzamer te beginnen. Het is dan alleen nog maar een kwestie van doen.

2. Begin met een stille activiteit

Uit bed springen omdat je veel te lang hebt gesnoozed of je wekker nét iets eerder zetten om een paar minuten te mediteren in bed; het maakt een wereld van verschil. Ik probeer iedere ochtend in stilte te beginnen. Meestal mediteer ik een paar minuten, soms doe ik een paar rustige yogahoudingen of één van mijn favoriete ademhalingsoefeningen. Als je het net zoals ik verleidelijk vindt om meteen op je telefoon te kijken in de ochtend, raad ik je aan om hem in een andere kamer te leggen. En ben je bang om in tijdnood te komen? Zet je wekker dan vijf of tien minuten eerder. Eitje!

3. Zet een intentie voor de rest van de dag

Eerder schreef ik al dat het fijn is om de avond te beginnen met een intentie. Het is een minstens zo’n goed idee om de dag ook zo te starten. Sta zodra je wakker wordt erbij stil hoe je je vandaag wilt voelen of waar je je op wilt focussen. Misschien wil je alles net iets langzamer doen, dan is je intentie bijvoorbeeld: ‘Ik neem de tijd’, ‘Ik ben de rust zelve’ of ‘Ik bepaal mijn eigen tempo’. Gedurende de dag kun je jezelf steeds weer aan dit goede voornemen herinneren. In dit artikel van The Huffington Post lees je over het effect van een intentie zetten in de ochtend.

4. Houd het zo simpel mogelijk

In de ochtend moeten dingen niet te ingewikkeld zijn. Zeker niet als je alles zo langzaam mogelijk wilt doen en geen zin hebt om uiteindelijk toch nog te haasten. Houd daarom je ochtend zo simpel mogelijk. Vraag je bij alles af: ‘Moet ik dit nu doen of kan het ook later?’ Leg je spullen ’s avonds alvast klaar en kies ervoor om één ding zo aandachtig mogelijk te doen. Zo houd je het overzichtelijk voor jezelf. Denk aan het drinken van een kop thee, je tandenpoetsen of je ontbijt eten. Hier vind je inspiratie voor dingen die je mindful kunt doen.

Anything worth doing, is worth doing slowly. – Mae West

Hoe begin jij je ochtend graag?

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.