Meditatie Zen doen

De 6 grootste misverstanden over mediteren

De zes grootste misverstanden over mediteren

Mediteren is mijn favoriete gewoonte. Soms voel ik me net iemand uit een Tell Sell-reclame als ik over alle voordelen van mediteren vertel en de misverstanden uit de wereld probeer te helpen. De zes misverstanden die ik het vaakste hoor, deel ik vandaag.

1. Je moet met je ogen dicht mediteren

Je kunt met ogen dicht mediteren, maar ook met je ogen open of half open. Door met je ogen open te mediteren blijf je helder, vergroot je je concentratie en train je jezelf er nog meer in om op ieder moment van de dag meer in het nu te leven. Als je in de trein, bus of gewoon op straat loopt, heb je immers ook gewoon je ogen open. Met je ogen dicht mediteren heeft ook voordelen; je wordt minder snel afgeleid, waardoor het makkelijker is om te ontspannen.

2. Het kan goed of fout gaan

“Mediteren dat kan ik écht niet”, hoor ik heel vaak. Logisch, want de meeste dingen in het leven bestempelen we met ‘goed’ of ‘fout’. Het duurde bij mij een eeuwigheid voordat ik het idee los kon laten dat mediteren op een bepaalde manier moet gaan. Je hoeft het niet te evalueren, bekritiseren of te beoordelen. Mediteren doe je gewoon. Punt.

3. Mediteren doe je minimaal twintig minuten per dag

Bij een cursus zenmeditatie oefende ik met veertig minuten per dag mediteren, twintig minuten in de ochtend en twintig minuten in de avond. Smoesjes als ‘maar dan moet ik nog eerder opstaan’, ontkrachtte mijn docent meteen. Het schijnt namelijk dat je meer uitrust van mediteren dan van slapen. Het effect van iedere dag veertig minuten mediteren was groot, maar de drempel om te mediteren werd ook groter. Daarom ben ik een voorstander van mediteren zo lang als het goed voelt. Zet geen wekker, maar focus je op je ademhaling. Iedere minuut is mooi meegenomen.

4. Mediteren is zweverig

Er is niets zweverigs aan focussen op je ademhaling, wat mediteren in de basis is. Je kunt het wel zo zweverig maken als je zelf wilt; met muziek vol klankschalen en digeridoo’s, een altaar met kristallen, wierook en een meditatiekussen met het ohm-teken. Houd je het liever nuchter? Ga dan gewoon op de rand van je bed zitten of op een stoel.

5. Als je mediteert mag je aan niets denken

Proberen aan niets te denken terwijl je mediteert, is onmogelijk. Probeer maar eens niet aan een roze olifant te denken, dat lukt ook niet. Het klinkt misschien zweverig, maar de kunst van het mediteren is om je gedachten te aanschouwen. Dus je laat het er gewoon ‘zijn’, maar doe er niets mee. Het wordt ook wel eens vergeleken met voorbij zwevende wolken.

6. Mediteren is iets voor vrouwen

Onzin! Mediteren is voor iedereen. Ik vind het zonde dat op de meeste scholen niet wordt geleerd om te mediteren. Dat zou toch een perfect ritueel zijn voor iedere toets of na een pauze? Mocht ik ooit kinderen krijgen, dan wil ik ze sowieso (spelenderwijs) leren mediteren.

The thing about meditation is: you become more and more you – David Lynch

Mediteer jij wel eens? En ben jij het met deze misverstanden eens?

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Claire
    30 januari 2017 at 12:13

    Wow inderdaad: Als je mediteert mag je aan niets denken. Ik dacht dat dat altijd regel nummer 1 was haha. Nu ik dit zo lees klinkt mediteren inderdaad wat minder zweverig en meer logisch. Ik ga het eens proberen 🙂

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.