Meditatie Zen doen

7 dagen anders mediteren

Nog steeds mediteer ik bijna iedere dag. Er is alleen één ding de afgelopen tijd veranderd: ik vind het een beetje saai geworden. Daarom ga ik deze week iedere dag een andere manier van mediteren proberen. Van lopend mediteren tot een contemplatieve meditatie. 

Maandag – buiten mediteren

Buiten mediteren is iets dat ik gek genoeg nog maar heel weinig heb gedaan. Op de eerste dag van deze challenge wil ik daarom minstens tien minuten in de buitenlucht mediteren. ’s Ochtends en ’s avonds verhuis ik mijn meditatiekussen van mijn woonkamer naar mijn balkon. Ik ben benieuwd of dit een nieuwe gewoonte wordt in de lente en zomer.

Dinsdag – mediteren met muziek

Als je op Spotify op ‘meditation’ zoekt, kom je eindeloos veel playlists tegen. Na ruim een kwartier scrollen, heb ik deze playlist gekozen. De ietwat vage omschrijving ‘Sink into deep-end tranquility’ trok me over de streep. Ik ben niet de grootste fan van mediteren met muziek, omdat het me snel afleidt en ik veel meditatiemuziek erg cliché vind. Denk aan een mix van panfluiten, didgeridoo’s en klankschalen. Misschien denk ik daar na deze week anders over.

Woensdag – mediteren met een app

Ik gebruik negen van de tien keer ‘Buddhify’ als ik mediteer met een app. Vaak als ik in bed lig en soms als ik in de trein zit. Deze challenge gebruik om een nieuwe app te testen. ‘Aura’ schijnt heel fijn te zijn, omdat je keus hebt uit lange en korte meditaties. Ook heb je de mogelijkheid om op te schrijven waar je die dag dankbaar voor bent.

Donderdag – mediteren met wierook

Van Lisa kreeg ik voor mijn verjaardag Palo Santo, een houtsoort uit het Andesgebied wat vooral als wierook wordt gebruikt. Inmiddels is het maanden geleden dat ik jarig was en heb ik het nog steeds niet aangestoken. Tijd om daar verandering in te brengen dus. Ik hoop dat wierook aansteken voor het mediteren ervoor zorgt dat ik er meer de tijd voor neem, dat het echt een ritueel wordt.

Vrijdag – contemplatieve meditatie

Een contemplatieve mediatie is andere koek. In plaats van te focussen op je ademhaling, focus je je op een vraag of onderwerp. Het schijnt dat er dan vanzelf gedachten of gevoelens omhoog komen die je helpen om het antwoord te vinden. Hier kun je meer over deze manier van mediteren lezen. Welke vraag ik mezelf vrijdag ga stellen, weet ik nog niet. Na deze week, vertel ik of het nieuwe inzichten heeft opgeleverd.

Zaterdag – lopend mediteren

Pas volgde ik met Lisa een yogales op het strand (aanrader!). De les sloten we af met een paar minuten lopend mediteren. We kregen de opdracht om op een inademing een been op te tillen en op een uitademing een voet neer te zetten. Net zo lang totdat we met onze voeten in de zee stonden. Omdat ik niet om de hoek van het strand woon, wil ik zaterdagochtend deze oefening in het park doen.

Zondag – een geleide meditatie

De ‘Morning Meditation’ van Louise Hay, je weet wel die schrijfster van ‘Je kunt je leven helen’, schijnt heel fijn te zijn. Dat deze geleide meditatie bijna een half uur duurt, schrikte me tot nu toe alleen af. Komende zondag maak ik er wél tijd voor. Als ik ’s avonds zin heb om nog een keer te mediteren, doe ik ook mijn favoriete ademhalingsoefening van Edel Maex.

Wil je deze challenge extra goed volgen? Kijk dan op Instagram voor een dagelijkse update.

Hoe mediteer jij het liefst?

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Wout
    12 augustus 2018 at 13:41

    Ben benieuwd!

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.