Apps Reviews

7 dagen mediteren met Calm

7 dagen mediteren met Calm

Mediteren kun je op elk moment van de dag doen. Bekende zendocenten zeggen zelfs dat ze constant in de ‘meditatiestand’ staan. Maar als je zoals ik net begint met mediteren, is het fijn om houvast te hebben. De (gratis) app Calm kan je hierbij helpen. De app heeft een timer, maar bevat ook meditatiereeksen. Ik heb de ‘7 Days of Calm – What is Mindfulness?’ gedaan. Hoe is dat gegaan?

Dag 1 – afdwalen

De reeks begint met een toelichting waarom mediteren vandaag de dag zo populair is. “We zijn gestrest, moe, kijken uit naar het weekend”, et cetera. Wanneer er gevraagd wordt ontspannen maar rechtop te gaan zitten, begint de meditatie echt. Al gauw merk ik dat mijn gedachten afdwalen van waar ik me in de eerste instantie op moet richten: mijn ademhaling. Gelukkig wordt het afdwalen van je gedachten meteen ook al benoemd in de meditatie. Oefening baart kunst, dus ik ga er vanuit dat hier de komende dagen verbetering in komt.

Dag 2 – focus

Vandaag sta ik iets vermoeider op dan gister, dus ik kan het niet laten af en toe te gapen tijdens het mediteren. Nog steeds merk ik dat mijn gedachten afdwalen, maar zoals tijdens de eerste dag al is gezegd, vereist mediteren ‘practice’. Telkens als ik in- en uitadem, verbeeld ik me in dat ik de woorden ‘inademen’ en ‘uitademen’ tegen mezelf zeg. Ik heb niet het idee dat het meteen helpt, maar het geeft me in elk geval een focus.

Dag 3 – top tot teen

’s Ochtends had ik te weinig tijd om te mediteren. Het had misschien net gekund qua tijd, maar dan zit ik zo op de klok te letten, dan is het hele idee van meditatie weg is. Daarom besluit ik na m’n werk de app te gebruiken. Dit keer ga ik tijdens de meditatie mijn lichaam af, van top tot teen. Ik merk dat er minder gedachten voorbij komen dan wanneer ik ’s ochtends mediteer. Dit komt waarschijnlijk doordat ik ’s avonds niets meer hoef te doen, behalve dan naar bed gaan. Ook een fijn idee!

screenshot_2_calm_reviewscreenshot_1_calm_review

Dag 4 – automatische piloot

Het onderwerp van deze meditatie is ‘de automatische piloot’. Na de ochtendmeditatie merk ik voor het eerst verschil. Wanneer ik onder de douche sta, ben ik minder bezig met mijn gedachten en geniet ik meer van de lekkere geur van mijn douchegel. Tijdens het tandenpoetsen ben ik echt alleen met het tandenpoetsen bezig en trek ik niet ondertussen mijn sokken aan of ruim ik mijn ontbijt op. Wauw, heel even heb ik dus niet op de automatische piloot geleefd.

Dag 5 – gewoonte

Mediteren wordt geleidelijk aan steeds meer een gewoonte. Het is echt een momentje voor mezelf en ik voel me na het mediteren ook meer klaar voor de dag. Hoewel ik me de ene keer beter kan concentreren dan de andere keer, word ik me bewust van de hoeveelheid (onzinnige) gedachten die door mijn hoofd spoken en hoe vaak ik wel niet twee dingen tegelijk aan het doen ben (= niet efficiënt!).

Dag 6 – niets doen

De zesde dag staat in het teken van niets doen. Gewoon even zitten en stilstaan bij het moment, dat is iets wat de meeste mensen nauwelijks doen. Pas wanneer ik rustig zit en mijn ogen sluit, merk ik hoe gespannen mijn lichaam is en hoe onrustig mijn hart klopt. Vandaag is net als gisteren zo’n dag dat ik het lastig vind om mijn hoofd rustig te houden, omdat ik simpelweg te veel van mezelf verlang.

Dag 7 – nog lang geen pro

De laatste meditatie alweer! Het voelt niet per se als een overwinning (immers: mediteren is oefenen, oefenen, oefenen), maar toch vind ik dat ik best trots op mezelf mag zijn dat ik elke dag geprobeerd heb om meer in het nu te leven. Het mediteren kost weinig moeite – je doet je badjas aan, gaat lekker zitten op de bank en start de timer – en het is een goede oefening om stil te staan bij wat je lichaam je probeert te vertellen. Omdat ik nog lang geen pro ben, zal ik de komende tijd nog wel even gebruik maken van de app. Ook zit de kans er dik in dat ik de reeks nog een keer doe. Het is prettig om een begeleidende stem te hebben die je door de meditatie heen leidt.

Besturingssysteem: iPhone en Android.
Kosten: gratis.
Extra leuk: de app bevat een kalender waarop je kunt zien wanneer je welke meditatie hebt gedaan en er zit een aparte timer bij, zodat je op elk moment van de dag kunt mediteren.
Minpunt: als je verschillende soorten meditaties wilt doen, heb je al gauw een upgrade nodig en moet je dus betalen.
Eindoordeel: ★★★★ (van de vijf sterren).

Gebruik jij weleens een app om te mediteren?

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Anne-Meike
    24 november 2015 at 13:10

    In de Mindfulness app van VGZ zitten ook een paar fijne oefeningen. Maar ik zal deze ook eens even proberen.

  • Reply
    Mascha
    14 maart 2016 at 07:51

    Ik gebruik de app
    Stop, breath and think
    Die is erg fijn, want je moet aangeven hoe je je voelt en daar stemt hij een meditatie op af.

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.