Mindfulness Zen doen

7 manieren om minder te piekeren

Manieren om minder te piekeren

Er is altijd wel iets waar je over kunt piekeren. Van je afvragen wat iemand van je vindt tot je druk maken of je de huur deze maand wel kunt betalen. Blijf je maar malen? Deze tips helpen mij om minder te piekeren. 

1. Besef dat het leven onvoorspelbaar is

Piekeren is volgens Bart Verkuil, universitair docent klinische psychologie aan de Universiteit Leiden, een logische reactie op onzekerheid. In ieders leven gebeuren er dingen die je niet had kunnen voorzien en waar je geen invloed op hebt. Om jezelf te beschermen tegen deze onzekerheid, probeert je brein zich af te leiden en allerlei oplossingen voor problemen te bedenken. Hierdoor voel je (even) geen angst en lijkt het alsof je meer grip hebt. Beseffen dat het leven nou eenmaal onvoorspelbaar is, is de eerste stap om minder te piekeren. Het kan helpen om je verwachtingen een stukje los te laten. Daar schreef ik eerder een artikel over.

2. Probeer het te accepteren

De één piekert meer dan de ander, maar het is een feit dat iedereen wel eens piekergedachten heeft. Is dat erg? Wel als het ervoor zorgt dat je niet meer goed functioneert in het het dagelijks leven. Door je te verzetten tegen het piekeren, is de kans alleen groter dat je nog meer gaat malen. Probeer daarom terugkerende gedachten er te laten zijn, zonder er al te veel in mee te gaan. Eigenlijk net als dat je tijdens het mediteren doet. Steeds als je opmerkt dat je piekert, probeer je je aandacht te richten op hetgeen waarmee je bezig was. Lukt dat niet meteen? Oefening baart gelukkig kunst.

3. Focus je op je lichaam

Ik heb eens gelezen dat je lichaam altijd in het hier en nu is. Zit je in je hoofd, dan maak je automatisch minder contact met je lichaam. Door je aandacht op je ademhaling of een andere plek in je lijf te richten, verdwijnen piekergedachten automatisch meer naar de achtergrond. Je ben dan als vanzelf meer in het moment aanwezig. Je kunt dit op ieder moment van de dag doen; als je achter bureau zit, boodschappen doet of in bed ligt. Vind je het moeilijk om contact te maken met je lichaam? Doe dan iets waar je je lichaam voor nodig hebt. Denk aan oefeningen in de sportschool, een paar yogahoudingen of een paar keer de trap op en neer lopen.

4. Wees bewust van de tijd

Soms is het nuttig om na te denken over de toekomst of het verleden. Het kan bijvoorbeeld veel stress schelen als je bedenkt wat je nog moet regelen voor je werk of kijkt hoe laat je trein precies vertrekt. Eindeloos nadenken over dingen die in de toekomst of het verleden liggen, helpt je alleen niet verder. Elk moment waarop je je zorgen maakt over iets wat is gebeurd of nog gaat komen, is eigenlijk verloren. In die tijd had je namelijk ook kunnen genieten van de stralende zon, de koffie die je dronk of het geluid van tjilpende vogels. Door bewust te zijn van deze kleine geluksmomenten, leer je piekeren zien als verloren tijd en kun je er sneller mee stoppen.

Wat je nog meer kunt doen:

  1. Schrijf piekergedachten op. Door deze gedachten op te schrijven, is het sneller uit je hoofd. Begin je toch weer met piekeren? Haal de lijst er dan bij en probeer je gedachten van een afstand te bekijken. Waarschijnlijk zie je dan in dat je niks opschiet met malen.
  2. Geef jezelf een piekerkwartier. Het kan ook helpen om op een vast moment te piekeren. Door er een tijdslimiet aan te hangen, ben je waarschijnlijk sneller klaar met peinzen dan je denkt.
  3. Fantaseer de goede kant op. Als je negatief kunt denken, lukt het je ook om positieve gedachten te hebben. Probeer daarom eens de goede kant op te fantaseren. Wat is het beste wat je kan overkomen?

Piekeren is net schommelen. Je bent wel bezig, maar komt niet van je plaats. – Dr. Phil

Wat helpt jou minder te piekeren?

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.