Mindfulness Zen doen

Ademhalingsoefeningen die iedereen moet proberen

ademhalingsoefeningen die iedereen moet proberen

Of ik nu op mijn werk ben, in bed lig of wacht op de trein; een ademhalingsoefening is altijd een goed idee. Het fijne is dat je er niets voor nodig hebt, het maar een paar minuten kost en je je achteraf altijd beter voelt. Deze ademhalingsoefeningen kan ik iedereen aanraden.

Drie minuten ademruimte van Edel Maex

“Je moet écht eens de oefeningen van Edel Maex proberen”, zei ik afgelopen week heel vaak. Van deze Vlaamse psychiater en mindfulnesstrainer staat een cd op Spotify waar ik helemaal verslingerd aan ben. Vooral de oefening ‘drie minuten ademruimte’ vind ik een grote aanrader. Maex stelt een paar simpele vragen waardoor je niet alleen bewust wordt van je ademhaling, maar ook hoe je je op dat moment voelt. Als je meer tijd hebt, probeer dan ook eens zijn bodyscan. Ik slaap daarna altijd extra goed.

In- en uitademen met een gifje

Voor iedereen die veel achter de computer zit, is dit gifje ideaal. Simpeler kan het eigenlijk niet: het figuurtje maakt duidelijk wanneer je in en uit moet ademen en hoe lang een in- en uitademing moet duren. Tip: sla de link naar het gifje op in de bladwijzerbalk van je computer, zodat je er tijdens je werk of studie aan denkt.

Dubbel zo lang uitademen

Van een yogadocent leerde ik één van de makkelijkste ademhalingsoefeningen ooit. Je telt je inademing, zonder te sturen, en ademt vervolgens dubbel zo lang uit. Stel je inademing duurt vier seconden, dan moet je uitademing dus acht seconden duren. Vooral als je gestrest bent, schijnt deze oefening met een 1:2 ratio goed te werken. Je lichaam kalmeert, waardoor het ook in je hoofd rustiger wordt en je je een stuk minder gestrest voelt. Maar dat geldt natuurlijk voor (bijna) alle ademhalingsoefeningen.

Een kleur in- en uitademen

Als je een beelddenker bent, is deze oefening iets voor jou. Je beeldt in dat je inademing rood is van kleur en je uitademing blauw. Visualiseer hoe er rode lucht via je neus naar binnengaat en blauwe lucht via je mond weer naar buiten. Je in- en uitademing kun je ook zien als een cirkel waarin een warme kleur in een koele kleur overgaat. Deze oefening helpt je focussen op je ademhaling, waardoor je je meer ontspannen voelt. Een andere oefening waarbij een beetje fantasie goed van pas komt: beeld je in dat je ontspanning inademt en stress uitademt.

 

Heb jij een favoriete ademhalingsoefening? 

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.