Yoga Zen doen

Aroma yoga: etherische oliën gebruiken bij yoga

Aroma yoga: essentiële oliën gebruiken bij yoga

De laatste maanden zie ik steeds vaker aroma yoga staan op het rooster van yogastudio’s in Amsterdam. Aroma yoga is een combinatie van yoga en aromatherapie. Wat voegen etherische oliën toe aan een yogales? En welke oliën zijn hiervoor extra geschikt?
Door Belle Jansen

Bewust ademhalen is misschien wel het allerbelangrijkste als je yoga doet. Door alleen al met aandacht in en uit te ademen, kun je jezelf kalmeren als je gestrest of overstuur bent en zo spanning in je lichaam loslaten. Als je een aangename geur ruikt, ga je meestal automatisch intenser ademhalen. Je ademhaling wordt dan verdiept en het inhaleren van de geur zorgt voor een reactie in de hersenen. Je hersenen sturen vervolgens signalen naar je lichaam. Het reukvermogen is namelijk verbonden met verschillende delen in je hersenen die je geheugen, emoties en hormonen reguleren. Bepaalde geuren kunnen je spieren beter helpen ontspannen, zorgen voor pijnverlichting en helpen het zenuwstelsel te kalmeren. Maar etherische oliën kunnen ook een meer spirituele of emotionele werking hebben. Zo kunnen ze ondersteunen bij acceptatie, rouwverwerking of helpen met aarden. Je aandacht richten op één van je zintuigen, zoals je reukzin, zorgt er daarnaast voor dat je meer in het nu aanwezig bent. Daarom zijn etherische oliën een mooie verrijking bij het beoefenen van yoga, het doen van ademhalingsoefeningen (pranayama) en mediteren. 

Zo kun je etherische oliën gebruiken

Je kunt etherische oliën thuis op verschillende manieren gebruiken voor een fijn zenmoment:

  1. Aromatisch:
    • Ruik rechtstreeks aan het flesje of sprenkel een druppel olie op je handpalmen en plaats je handen om je neus heen tijdens de inademing.
    • Maak een kalmerende mix om op je kussen te sprayen voor het slapen gaan, bijvoorbeeld 30 ml (afgekoelde) kamillethee met twee druppels lavendelolie.
    • Verspreid de geur met een diffuser door de kamer.
    • Stoominhalatie: giet voorzichtig heet water in een kom en voeg een paar druppels etherische olie toe. Bedek je hoofd met een handdoek en ga over de kom heet water heen zitten. Adem diep en langzaam in. Gebruik lavendel, eucalyptus, pepermunt of tea tree olie als je snipverkouden bent, griep hebt of last hebt van je keel.
    • Reinigend: veel oliën hebben een ontsmettende werking, dus je kunt je yogamat ermee reinigen (mix water met een scheutje wodka en een paar druppels etherische olie) of het op andere manieren integreren in de schoonmaak van je huis.
  2. Topisch: je kunt de meeste etherische oliën op je lichaam gebruiken om bijvoorbeeld spanning te verlichten, blessures te voorkomen, herstel te bevorderen en je flexibiliteit te vergroten. Lees wel altijd eerst de instructies op het etiket voordat je de olie op je huid aanbrengt. Sommige oliën kunnen de huid irriteren of moeten eerst verdund worden. Bij jonge kinderen moet de olie altijd verdund worden. De etherische oliën worden onmiddellijk door de huid opgenomen en zorgen voor reactie in dat gebied van het lichaam.
    • Plaats één tot twee druppels olie op je pols, voetzool of rechtstreeks op een plek waar het nodig is en masseer zachtjes in.
    • Gebruik een roller voor een doelgerichte aanbrenging.

Aromatherapie en yoga – deze oliën zijn geschikt

  • Pepermunt, eucalyptus, basilicum en rozemarijn bevorderen bewust ademhalen, geven energie en brengen heldere focus en moed. Pepermunt helpt ook bij darmproblemen, hoofdpijn of als je lichaam oververhit is door koorts of verbranding door de zon. 
  • Sinaasappel heeft een verkwikkende en ontspannende werking, bevordert positiviteit en vermindert angst en frustratie.
  • Ylang-ylang bevordert verbinding met anderen en rozenolie is troostend, fijn bij liefdesverdriet.
  • Black pepper helpt gestagneerde energie weer te doen stromen.
  • Gember, patchouli en vetiver werken aardend.
  • Sandalwood, frankincense (wierook) en cedarwood hebben een meditatieve werking. Ze helpen bij het stillen van de overactieve ‘monkey mind’, verminderen lethargie en bevorderen je zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen. Frankincense is daarnaast heel goed voor je huid: meng twee druppels met wat amandelolie of jojoba olie voor een voedend serum.
  • Lavendel, geranium en kamille zijn kalmerend, ideaal om te gebruiken voor savasana, meditatie, yoga nidra of bij het slapen gaan.
  • Bergamot en citrusvruchten brengen vreugde en positiviteit.
  • Basilicum, koriander, lavendel en rozemarijn helpen bij spier- of gewrichtspijn.

Pure producten

Er zijn ontzettend veel etherische oliën te koop en ook allerlei melanges, oftewel combinaties van verschillende aroma’s. Let er bij aanschaf van een olie goed op dat je een puur product koopt zonder synthetische toevoegingen. Introduceer eens een olie in je yoga- of meditatiebeoefening. Geef jezelf de tijd om je bewust te worden van de eigenschappen en kracht ervan en leer van hoe jij erop reageert. Wie weet brengt het je iets moois!

Gebruik jij wel eens etherische oliën tijdens yoga?

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.