Mindfulness Zen doen

Beter contact maken met je lichaam

Beter contact maken met je lichaam

Met knallende hoofdpijn naar een feestje gaan of een uur langer doorwerken, ondanks heftige kramp in je schouders. Het is zo makkelijk om signalen van je lichaam te negeren, maar als je dit altijd doet, raak je vervreemd van je lichaam. Hoe kom je hier weer in contact mee?

Elke dag draag je het bij je of je er nou tevreden mee bent of niet: je lichaam ben jij. De ene keer voel je je misschien hartstikke fit, de andere keer laat je lijf je in de steek. Maar hoe je het ook wendt of keert, je kunt er niet uit stappen en het kan jou ook niet verlaten. Waarom zou je er dan niet tevreden mee zijn? Doordat ik mij bewust ben van mijn lichaam, kan ik het ook – met of zonder kwaaltjes – accepteren en kom ik sneller met mezelf in contact.

Ontspannen gezicht

Vergeten te eten is een typisch voorbeeld van je niet verbonden voelen met je lichaam. Ik kan mij het moeilijk voorstellen (ik eet ongeveer elke twee uur iets), maar sinds ik bezig ben met yoga, mindfulness en meditatie, ben ik mij nog bewuster van mijn lichaam. Als ik lang in dezelfde houding heb gezeten achter de computer, strek ik mij uit en ga ik iets te drinken halen. Ik kijk vaker omhoog als ik op mijn mobiel zit en ik sta zoveel mogelijk rechtop. Het klinkt misschien gek, maar ook mijn kaken en de rest van mijn gezicht probeer ik overdag zoveel mogelijk te ontspannen. Door de avond af te sluiten met een lesje yoga, kom ik erachter hoeveel spanning ik in één dag opbouw in mijn lichaam.

Je lichaam is altijd in het hier en nu – Susan Smally, Diana Winston.

Milder voor jezelf zijn

Mindful zijn houdt in dat je met je aandacht in het hier en nu bent. Dit bewustzijn kun je ook gebruiken om beter naar jezelf te luisteren. Je merkt op wat je nodig hebt in plaats van jezelf te bekritiseren. Je denkt niet vlak voor een belangrijke presentatie ‘stomme buikpijn’, maar besluit bijvoorbeeld een paar keer diep te ademen en een kop thee te pakken. Met andere woorden: je bent milder voor jezelf.

Klinkt het voor jou als een ver-van-mijn-bed-show? Dan kun je deze oefeningen proberen:

  1. Doe een loopmeditatie.
    Tijdens een loopmeditatie houd je je aandacht bij het lopen. Telkens als er een gedachte naar boven komt, ga je terug naar waar je mee bezig bent: lopen. Voel elke stap, doe het desnoods heel langzaam. Je kunt het zelfs onderweg naar je werk doen.
  2. Analyseer je lichaam (bodyscan).
    Een bekende meditatie-oefening is de bodyscan. Tijdens deze meditatie ga je je hele lichaam af om te kijken wat er gebeurt. Ik gebruik meestal de app Calm om te mediteren, op YouTube hebben zij een fijne bodyscan-meditatie van dertig minuten.
  3. Observeer je hand.
    Bekijk je hand eens van dichtbij. Hoe ziet je huid eruit? En je nagels? Hoe lopen de lijnen van je handpalm? Dit kun je ook met andere lichaamsdelen doen. Het dwingt je zelf in het nu te komen.
  4. Zet een wekker.
    Als mindfulness nog helemaal niet in je systeem zit, kun je ook een wekker zetten. Dit helpt je om jezelf te herinneren aan hoe je lijf voelt. Telkens als de wekker gaat, adem je een paar keer diep in en uit en sta je stil bij je lichaam.

Waar heb ik behoefte aan?

Uiteindelijk bepaal je zelf wat je met deze signalen doet. Des te meer je bewust wordt van je lichaam, des te beter je hierin wordt. Als ik bijvoorbeeld last van mijn schouders heb, dan kan het zijn dat ik te veel achter de computer heb gezeten, maar dat weet ik niet zeker. Soms doe ik een paar yoga-oefeningen, omdat ik daar op dat moment behoefte aan heb. Soms merk ik het alleen op en doe ik er niks mee. Zolang je maar doet waar jij je goed bij voelt en daarover niet probeert te oordelen.

Hoe maak jij contact met je lichaam?

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply
    Marjan
    6 februari 2017 at 09:10

    Ik concentreer me regelmatig op mijn adem; een paar keer bewust in- en uitademen. Zomaar tussendoor of als eerste hulp bij stress-momentjes: door me dan even te concentreren op mijn adem voel ik de stress weer van me afglijden. Wanneer ik een gesprek voer waar ik me niet helemaal prettig bij voel dan trek ik onbewust mijn schouders omhoog. Door me regelmatig te focussen op mijn schouders, en ze dan weer bewust te laten zakken, probeer ik me steeds weer te ontspannen en open te staan voor mijn gesprekspartner. Me regelmatig bewust zijn van mijn lichaam en de signalen die het me geeft is dus een steeds terugkerend aandachtspunt.

    • Reply
      Lisa
      13 februari 2017 at 20:53

      Wat goed van je!

  • Reply
    Claire
    6 februari 2017 at 11:54

    Wauw wat een fijne tips! Ik ga die meditatie eens opzoeken.

  • Reply
    Nathalie
    6 februari 2017 at 17:18

    Kleinere contactmomentjes door de dag heen heb ik nog niet maar ik doe sinds een weekje wel een 30 day yoga challenge en dat doet wel heel veel merk ik. Fijne tips!

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.