Ontspanning Zen voelen

Beter slapen? Voeg een snufje yin toe

Maak je avond yin

Een paar maanden geleden bedacht ik een nieuw avondritueel. Ik wilde mijn dag beter afsluiten en was benieuwd of het effect zou hebben op mijn nachtrust. En óf het effect had.

Door mijn spiksplinternieuwe ritueel viel ik sneller in slaap, sliep ik dieper en werd ik meer uitgerust wakker. Toen ik een podcast over feng shui luisterde, ontdekte ik waarom dit avondritueel zo goed werkt; onbewust had ik een flinke snuf yin aan mijn avond toegevoegd. Volgens de traditionele Chinese geneeskunde is dat hét geheim van een goede nachtrust.

Yin versus yang

Yin en yang zijn twee tegengestelde en tegelijk aanvullende energieën die je veel in de Chinese geneeskunde tegenkomt. Ik ben (nog) geen expert op dit gebied, maar heb wel de nodige research gedaan. Zo las ik dat yin onder andere staat voor zachtheid, ontspanning en intuïtie en yang voor inspanning, resultaat en ratio. Bij de meeste mensen is hun dag gevuld met yang-activiteiten. Werken, reizen met het openbaar vervoer, computeren en ga zo maar door. De kunst is om de juiste balans te vinden tussen yin en yang. Niet alleen maar door te razen, maar ook pas op de plaats te maken. Want er is ontspanning nodig om later weer te kunnen inspannen en vice versa.

Omdat de nacht volgens de Chinese geneeskunde een yin energie heeft, is de avond extra geschikt voor yin-activiteiten. Je bouwt als het ware de dag af en bereidt je zo goed mogelijk voor op úren liggen. Dat dit zorgt voor een goede nachtrust, is eigenlijk heel logisch. Zo is het geen hogere wiskunde dat je beter slaapt na het lezen van een boek dan na het kijken van een spannende film. En dat je waarschijnlijk eerder in slaap dommelt na een paar rustige yogahoudingen, dan na een kwartier touwtjespringen. Maar je avond onder de loep leggen, blijft een goed idee. Misschien ontdek je wel dat je ’s avonds blijft hangen in de doe-modus (yang) of dat je van nature voor yin-activiteiten kiest in de avond. Waardevolle informatie.

9 yin-activiteiten

Mijn avondritueel bestaat meestal uit een paar rustige yogahoudingen, het drinken van kruidenthee (véél!), mediteren en het lezen van een boek of tijdschrift. Andere yin-activiteiten kunnen zijn:

  1. Yoga: yin yoga, de naam zegt het al, is heel erg geschikt om voor het slapen te doen. Hier vind je een fijne YouTube-video en hier drie yogahoudingen die perfect zijn voor het slapen. Een onmisbaar hulpmiddel bij yin yoga vind ik een bolster. Sinds ik dit reuze kussen heb, gebruik ik hem bijna dagelijks.
  2. Schrijven: een dagboek bijhouden of je notitieboekje gebruiken voor persoonlijke groei. Lees hier hoe ik dat doe.
  3. Rustige muziek luisteren: niet multitasken, maar op je bed of bank alleen maar luisteren. Dat is nog best een kunst. Deze pingel-playlist vind je geweldig of juist irritant.
  4. Tekenen: sinds kort probeer ik iedere dag avond iets te tekenen. Het inspirerende boek ‘Mijn jaar in kleine tekeningen’ bracht mij op dit idee. Aanrader!
  5. Lezen: kijk hier voor onze favoriete boeken over zelfontwikkeling.
  6. Uit het raam staren: iets wat ik veel vaker ’s avonds wil doen. Gewoon een kwartier naar de zonsondergang kijken met een kop thee.
  7. Mediteren: er zijn mensen die liever niet mediteren voor het slapen, maar ik doe het juíst graag. Mediteer je het liefst met een app? Buddhify en Headspace zijn mijn favorieten.
  8. Ademhalingsoefeningen: deze ademhalingsoefeningen zijn extra fijn voor het slapen.
  9. Wandelen: zonder doel een rondje lopen in de buurt. Mij geeft het altijd een vakantiegevoel.

– Dit artikel bevat een affiliate link. Als je via deze link iets koopt, krijgen wij daar een kleine vergoeding voor. –

Heb jij een avondritueel? Zo ja, wat doe je graag voor het slapen?

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Janet
    28 juli 2019 at 21:21

    Leuk artikel! Bj ’s avonds mediteren ben ik altijd bang dat ik niet meer fris genoeg ben en wil slapen. Dit is eigenlijk gewoon een aanname die ervoor heeft gezorgd dat ik het nooit probeer voor het slapen gaan. Misschien toch eens doen. Mijn valkuil met boeken is dat ik verder wil in het boek dat ik op dat moment lees en dat is soms ook een thriller. Nou dat moet je echt niet doen als je daar gevoelig voor bent. Dan heb ik zo’n onrustige nacht met dromen die verband houden met het verhaal of überhaupt niet kunnen slapen. Dan beter iets spiritueels inderdaad 🙂

    • Reply
      Shirah
      4 augustus 2019 at 15:25

      Dankje! Ik moet ook echt geen thriller lezen voor het slapen. Door het boek ‘Hex’ zag ik steeds een heks in de hoek van mijn slaapkamer staan haha.

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.