Meditatie Zen doen

De 3 makkelijkste meditatietechnieken

De 3 makkelijkste meditatietechnieken

Door te mediteren voelt mijn hoofd niet meer als een schudbol vol gedachten, kan ik me beter concentreren en leef ik meer in het moment. Daarom zou ik willen dat iedereen het eens probeert. Met deze makkelijke meditatietechnieken is er geen reden meer om niet te mediteren.

1. Tot 100 of 1000 tellen

Tellen kan (bijna) iedereen, daarom is deze meditatietechniek ook zo makkelijk. Bij telmeditatie focus je je op, je raadt het al, het tellen van je ademhaling. Dit doe je door zachtjes in je hoofd te tellen. Bij één adem je in, bij twee adem je uit, bij drie adem je in en bij vier adem je weer uit, en ga zo maar door. De uitdaging zit hem in niet afgeleid raken en hierdoor de tel kwijtraken, want als je de tel kwijtraakt begin je weer bij één. Op deze manier kun ‘meten’ of je hier steeds beter in wordt. Een goede oefening tijdens de afwas, het uitlaten van je hond of als je schoonmaakt bijvoorbeeld.

2. Mediteren met een kop thee

Na een yogales neem ik meestal alle tijd om een kop thee aandachtig te drinken, net een mini-meditatie. Met je volle aandacht thee of koffie drinken is naast ontspannend, ook een goede training om meer in moment aanwezig te zijn. Een theemeditatie kan uit de volgende stappen bestaan:

  • Focus je op het geluid van het water dat borrelt en de stoom uit de waterkoker of -ketel. Probeer het niet te analyseren, kijk alleen.
  • Schenk het water langzaam in en zie hoe het water steeds donkerder wordt door het theezakje.
  • Haal het theezakje uit het water. Focus je op het gewicht van het zakje in je hand en het geluid als het in de vuilnisbak valt.
  • Houd het kopje vast en voel hoe het je handen warmt.
  • Neem voorzichtig een slok. Focus je op de smaak en het gevoel op je tong.
  • Slik het door en voel hoe de thee door je keel stroomt.
  • Kijk een moment om je heen en focus je daarna weer op het drinken van de thee. Slok voor slok, tot het op is.

Het lijkt nu misschien alsof je hier uren voor nodig hebt, maar je kunt natuurlijk een aantal stappen overslaan of er je eigen variatie op maken. Kijk voor extra inspiratie deze video van de boeddhistische leraar Thich Nhat Hanh.

Drink your tea slowly and reverently, as if it is the axis on which the world earth revolves – slowly, evenly, without rushing toward the future – Thich Nhat Hanh

3. Mediteren in 16 seconden

In het artikel over het Happinez festival kon je al over deze bijzondere meditatietechniek lezen. Toen ik het aan een collega uitlegde, was hij zó enthousiast dat hij het meteen probeerde. Het werkt heel eenvoudig: je ademt vier seconden in, houdt je ademhaling vier seconden vast, ademt vier seconden uit en houdt je ademhaling weer vier seconden vast. Zo kom je uit op 16 seconden. Meditatieleraar Davidji legt het in deze gelikte video verder uit. Deze meditatietechniek is perfect als je merkt dat je gestrest bent. Het kost bijna geen tijd en je kunt het op iedere plek doen.

Heb jij een favoriete, makkelijke meditatietechniek? 

BewarenBewaren

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.