Geluk Zen voelen

De beste tips om positiever te denken

Is je glas altijd halfvol of halfleeg? Ben jij een doemdenker of is positief denken je tweede natuur? Omdat iedereen wel een portie extra positiviteit kan gebruiken, verzamelde ik de beste tips om positiever te denken. Zo moeilijk hoeft het niet te zijn. 

Eigenlijk is het best lastig inschatten hoe positief je in het leven staat. Want hoe kun je dit eigenlijk vergelijken met anderen? Regelmatig hoor ik dat mensen mij een positief persoon vinden. Een groot compliment, maar eigenlijk zegt dit vrij weinig. Want als je positief overkomt op de buitenwereld, hoeft dit niet te betekenen dat je ook positief denkt. Zo vielen mijn negatieve gedachtes ineens op tijdens mijn yogachallenge. Tijd om daar verandering in te brengen! Deze tips probeer ik toe te passen:

Verander de toon

Stel je voor dat je aanrecht gevuld is met een gigantische afwas en je geen afwasmachine hebt. Je kunt dan denken: ‘Wat is dit toch verschrikkelijk, ik weet nu al dat ik hier ontzettend lang mee bezig ben.’ De afwas wordt daar niet kleiner door en de kans is groot dat je het alleen maar langer uitstelt. Beter kun je denken: ‘Het kost even tijd, maar als ik klaar ben voel ik me heel opgelucht.’ Beide gedachtes zijn waar, alleen heeft de één een positieve en de andere een negatieve lading. Positiever denken is vaak een kwestie van omdenken. Denken in termen van kansen in plaats van problemen. Hier lees je daar meer over.

Mediteer, mediteer, mediteer

Ik merk dat ik door te mediteren minder ‘ruis’ heb in mijn hoofd, waardoor negatieve gedachtes automatisch meer naar de achtergrond verdwijnen. Jelle schreef het volgende in een artikel over innerlijke rust: “Mediteren zorgt ervoor dat je meer bevriend raakt met wie je bent. En daar hoort onzekerheid bij. Daar hoort het balen bij als het allemaal niet gaat zoals je wil dat het gaat.” Meer innerlijke rust, zorgt automatisch voor positievere gedachtes. Een paar minuten focussen op je ademhaling is vaak al genoeg. Of probeer deze drie andere meditatietechnieken.

Merk op wanneer je negatief denkt

Als ik het gevoel heb dat ik te veel moet doen in te weinig tijd, kost het mij meer moeite om positief te denken. Net zoals op de momenten dat ik iets extra graag goed wil doen, maar bang ben dat het mislukt. Zelfs te weinig slaap kan de oorzaak zijn van meer negatieve gedachtes. Het is waardevol om erbij stil te staan op welke momenten je het lastiger vindt om positief te denken. Al snel zie je een patroon en besef je dat je deze gedachtes minder serieus hoeft te nemen.

Kies hoe je reageert

Als mensen zeggen dat alles in het leven een keuze is, denk ik vaak: ‘blablablabla’. Ik geloof daar niet zo sterk in. Maar als het om positief denken gaat, zit hier wel een grote kern van waarheid in. Stel dat je ’s ochtends vroeg ontdekt dat je fiets gestolen is. Tussen het moment dat je dit ontdekt en je reactie hierop zit een paar seconden. Deze tijd kun je gebruiken om te kiezen hoe je wilt reageren. Ook schijnt het dat deze tijd alleen maar langer wordt als je je erop focust. De moeite waard om te proberen.

Ben jij een positieve denker? 

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Benthe
    22 augustus 2016 at 17:53

    Wat een goed artikel! Ik ben meestal naar de buitenwereld toe wel positief, maar tegen mezelf en dus in m’n hoofd wat minder. Ik zit er al een tijdje over te denken om inderdaad met mediteren te beginnen, dit artikel bevestigt nog maar eens dat ik dat inderdaad moet gaan doen 😉 thanks!

    • Reply
      Shirah
      22 augustus 2016 at 19:42

      Leuk om te horen! Ik ben heel benieuwd hoe het mediteren bevalt, veel succes.

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.