Yoga Zen doen

De favoriete yogahoudingen van yogadocent Belle

De favoriete yogahoudingen van yogadocent Belle

Sinds ik yoga doe, heb ik veel verschillende soorten geprobeerd en afgewisseld in intensiteit. De laatste tijd heeft gentle flow, een mix van yin en yang, mijn voorkeur. Maar sommige yogahoudingen komen altijd voor in mijn lessen en als ik thuis yoga doe.
Door Belle Jansen

Hoewel het aantrekkelijk is om dagelijks alleen je favoriete yogahoudingen te doen, is het juist ook belangrijk om houdingen te doen waar je ‘minder goed’ in bent en net op de rand van je comfort zone zitten. Je leert zo namelijk je gedachten niet de overhand te laten krijgen en je lichaam te openen op plekken waar je veel spanning vasthoudt. Bouw houdingen die uitdagend voor je zijn langzaam op, gebruik een yogablok of -riem waar nodig ter ondersteuning of kies, eventueel onder begeleiding van een yogadocent, een geschikte variatie op de houding. Focus je ook extra op je ademhaling. Beetje bij beetje worden zo ook lastige houdingen makkelijker. Wie weet komen deze houdingen zelfs een keer in je favorieten lijstje. Deze houdingen zijn mijn favoriet:

1. Neerwaartse hond

Heb ik tijd voor slechts één yogahouding? Dan doe ik een klassieker: de neerwaartse hond. Het is een heerlijke houding om te doen als ik lang voorover gebogen achter de computer heb gezeten. De neerwaartse hond zorgt voor een strekking in je wervelkolom en de achterkant van je benen. Toen ik nog een kantoorbaan had, was dit mijn go-to-pose: tijdens iedere plaspauze deed ik met mijn handen op de muur of wasbak een variatie op de neerwaartse hond voor directe verlichting van rugpijn.

Neerwaartse hond

2. Lage lunge

Als ik iets meer tijd heb, voeg ik een lekker lange lage lunge aan beide kanten toe. Dit is een kalmerende houding die de voorkant van je lichaam opent en de heupen en de psoas stretcht. Je armen strek je, zoals op de foto hieronder, actief omhoog. Voor een meer ontspannende versie laat ik mijn handen rusten op mijn voorste knie. Soms voeg ik ook een achteroverbuiging of twist toe.

Lage lunge

3. Kindhouding

Ook de kindhouding behoort tot mijn dagelijkse routine. Deze houding helpt je om te aarden, je rug te verlengen en meer te ontspannen. Het is ook een fijne houding om in bed te doen voor het slapengaan of juist om de dag mee te beginnen. Met je knieën uiteen en de grote tenen bij elkaar, stretch je ook meteen je heupen. Als ik behoefte heb aan een meer restorative versie van de kindhouding, breng ik een kussen tussen mijn bovenlichaam en de grond.

Kindhouding

4. Hoofd-naar-kniehouding

De hoofd-naar-kniehouding stretcht de achterkant van je uitgestrekte been, opent de heup van je gebogen been en verlengt je wervelkolom. Deze houding heeft niet alleen een positief effect op je flexibiliteit, maar heeft net als alle andere vooroverbuigingen ook een kalmerende werking op je brein. Ook de variant waarbij je de zijkant van je bovenlichaam strekt, is mijn favoriete houding om meer ruimte in mijn bovenlijf te creëren. Allebei de houdingen kunnen zowel op een actieve, yang manier als een meer passieve, yin manier worden uitgevoerd.

Hoofd-naar-kniehouding

5. Zittende twist

De zittende twist verlicht rugpijn en stimuleert je spijsvertering. Ik ga graag voor deze variatie, waarbij je beide handen achter je onderrug in elkaar verstrengelt. Hiermee verdiep je de twist en open je je borst meer.

Zittende twist

6. Squat

Een houding die in praktisch elke les die ik geef terugkomt is de squathouding. Goed om je heupen te openen en je onderrug te ontspannen.

Squat

7. Gebroken vleugel

Een ietwat intense yin houding voor het creëren van ruimte in je bovenrug, borst en schouders is de gebroken vleugel. Deze houding vind ik vooral fijn als ik last heb van RSI klachten en doe ik ook in bed.

Gebroken vleugel

8. Liggende twist

Een andere geschikte yinhouding voor het slapengaan, is een liggende twist, zoals op de foto hieronder. Deze houding opent je borst, stretcht je bovenbeen én is een diepe twist tegelijkertijd. In het Engels wordt dit de ‘cat’s pulling its tail pose’ genoemd.

Cat pulling its tail

Wat zijn jouw favoriete yogahoudingen?

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.