Meditatie Zen doen

De fijnste manier om te mediteren

de fijnste manier om te mediteren

Het was helemaal niet zo’n gek idee om zeven dagen anders te mediteren. Ik raakte hierdoor uit mijn sleur en ontdekte nieuwe, fijne manieren om te mediteren. Natuurlijk wil ik deze ontdekkingen graag delen. 

Toen ik net was begon met mediteren, bleef ik me erover verbazen dat zoiets simpels zo’n groot effect had op mijn leven. Het leek alsof ik de wereld ineens in HD zag, in plaats van zwart-wit. Ook zorgde die paar minuten mediteren per dag ervoor dat ik minder piekerde, me beter kon concentreren en dat ik gewoon beter in mijn vel zat. Door een cursus zenmeditatie (aanrader!) kreeg mediteren nog een extra verdieping. Het is inmiddels jaren geleden dat ik die cursus volgde, maar nog steeds denk ik vaak aan een uitspraak van mijn docent: “Mediteren is als water geven aan een plant, zonder dat je wist dat het dorst had.”

De laatste tijd merkte ik dat de sjeu een beetje van het mediteren af was. Daarom bedacht ik een challenge: een week lang probeerde ik andere manieren van mediteren. Van een contemplatieve meditatie tot lopend mediteren. Je kunt hier uitgebreid over deze challenge lezen. Zoals gehoopt en ook een beetje gedacht, zorgde dat voor een aantal interessante ontdekkingen. Namelijk:

1. Buiten mediteren voegt echt iets toe

Ik geef toe: de kop van dit artikel is een beetje clickbait, maar ik heb echt een hele fijne manier van mediteren gevonden. Op de eerste dag van deze challenge mediteerde ik ’s ochtends en ’s avonds buiten. Gewoon met mijn meditatiekussen op mijn balkon. Als natuurliefhebber was dit voor mij het summum: zo begon ik niet alleen de ochtend buiten, maar sloot ik de dag ook buiten af. Door het waaien van de wind en het kwetteren van de vogels was ik me veel bewuster van mijn zintuigen. Dat gaf de meditatie een extra dimensie en zorgde ervoor dat ik moeiteloos meer in het moment aanwezig was.

2. Een meditatie-app is vaak de makkelijkste optie

Eén van de voordelen van een smartphone vind ik dat er veel meditatie-apps zijn. Voor deze challenge testte ik ‘Aura‘. Helaas viel deze app heel erg tegen; geen prettige stemmen, te weinig gratis meditaties en geen fijne vormgeving. Tijdens mijn meditatieweek betrapte ik mezelf erop dat ik meestal een app gebruik als ik eigenlijk geen zin heb om te mediteren. Het is dan de makkelijkste optie. Dat deed mij denken aan dit interview met kinderyogadocent Lisan. Ze vertelde dat ze het veelzeggend vindt als ze smoesjes bedenkt om geen yoga te doen en dat ze dan juíst yoga moet gaan doen. Voor mediteren geldt eigenlijk hetzelfde; als ik smoesjes bedenk om niet te mediteren of kies voor de makkelijke optie (een app), is dat een signaal dat ik er juíst extra tijd voor moet maken. Er zit dus een kern van waarheid in het oude gezegde: “You should sit in meditation for 20 minutes a day, unless you’re too busy. Then you should sit for an hour.”

3. Wierook maakt een meditatie af

De ochtend en avond dat ik mediteerde met wierook moest ik meteen denken aan yoga. Niet zo gek, want bij mijn yogaschool branden ze aan het eind van de les altijd wierook. Deze associatie zorgde ervoor dat ik me meer ontspannen voelde. Een pluspunt! Een ander voordeel van mediteren met wierook vind ik dat het mediteren meer tot een ritueel maakt, in plaats van iets dat ik even snel, snel, snel tussendoor doe. Nu stak ik wierook aan, ging ik op mijn meditatiekussen zitten, mediteerde ik een paar minuten en keek ik daarna nog een paar seconden hoe de rook in cirkels omhoog ging.

4. Een timer helpt mijn ongeduld temmen

Bij de cursus zenmeditatie leerde ik twee keer per dag twintig minuten mediteren. Voor het mediteren zette ik altijd een timer, zodat ik wist wanneer ik mocht stoppen. Na een tijdje ging de timer mij tegenstaan en mediteerde ik zonder. Het is mij sindsdien bijna nooit meer gelukt om twintig minuten te mediteren. Blijkbaar heb ik een timer nodig om mijn ongeduld te temmen. De komende tijd wil ik daarom toch weer vaker van dit handige hulpmiddel gebruik maken. Langer mediteren is namelijk altijd beter.

Hoe mediteer jij graag? 

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.