Ontspanning Zen voelen

De fijnste rituelen voor het slapen

De fijnste rituelen voor het slapen

Hoe je dag afsluit, is net zo belangrijk als hoe je de dag begint. Toch vind je op internet vooral tips voor het perfecte ochtendritueel. Denk aan een Miracle Morning en een paar minuten mediterenMaar wat zijn nu de fijnste rituelen voor het slapen? 

Mijn moeder zei vroeger altijd dat ik de avond af moest bouwen. Niet meteen in bed duiken nadat ik mijn schoolboeken of laptop had dichtgeklapt, maar in stapjes naar het moment toewerken dat ik ging slapen. Nog steeds probeer ik dit advies op te volgen. Soms lig ik zelfs balend in bed als ik mezelf niet de tijd heb gegund om de avond af te bouwen.

Met mijn huidige avondritueel is niets mis, maar toch dacht ik pas: ‘Kan het niet beter/leuker/anders?’. Meestal doe ik ’s avonds even yoga en probeer ik vlak voor het slapen alleen rustgevend dingen te doen (geen schermen, wel boeken). Omdat ik denk dat ik nog veel meer uit mijn avondritueel kan halen, speurde ik naar de beste tips. Dit zijn mijn favorieten:

Douchen en visualiseren

Mijn tandarts, ja echt, vertelde pas waarom douchen in de avond veel verfrissender is dan in de ochtend. Een healer gaf hem het advies om na elke behandeling zijn handen te wassen, zodat hij de energie van de mensen in zijn stoel makkelijker los kan laten. “Als je ’s avonds onder de douche staat, spoel je als het ware alle opgebouwde spanningen van je lichaam af”, vertelde hij. Of je het nu gelooft of niet, het klinkt leuk. En als je dan toch onder de douche staat, kun je ook meteen een korte visualisatie-oefening doen, zoals hier wordt uitgelegd: “Take a quick warm shower and visualize the water picking up the stress, tension, worries, and energy of the day and carrying it down the drain.”

Jezelf een voetmassage geven

Het toppunt van self-care vind ik jezelf een voetmassage geven. Bij een yogales kreeg ik de tip om standaard een klein balletje in mijn tas te doen, zodat ik op mijn werk mijn voeten kan masseren. Hierdoor masseer je indirect je hele lichaam. Je kunt voor het slapen natuurlijk ook een balletje gebruiken of gewoon je handen, zoals in dit artikel wordt uitgelegd. In je voetzolen schijnen 72.000 (!) zenuwen te eindigen. Het masseren van deze zenuwen werkt heel ontspannend. Perfect voor het slapen dus!

De meest ontspannende geur kiezen

In deze inspirerende interviews kwam één tip vaak terug: in de slaapkamer etherische oliën branden. Het brandertje in mijn slaapkamer staat te verstoffen, maar daar wil ik vanavond verandering in brengen. Hoe vaker je namelijk een bepaalde geur voor het slapen ruikt, hoe meer je het koppelt aan ontspannen gaan slapen. Alleen al deze geur ruiken, maakt je dan slaperig. Hier vind je inspiratie voor slaapverwekkende geuren. Of maak je eigen mix met etherische oliën, zoals limoengras en jasmijn. Ik brand ook graag wierook, maar heb nog niet de perfecte geur voor het slapen gevonden. Iemand tips?

Intuïtief stretchen

In het boek van yogadocent Skadi van Paasschen las ik dat ze één belangrijk motto heeft voor het slapen: ze wil alle spieren van haar lichaam hebben bewogen. Een mooi streven, want je slaapt beter als je soepel in je vel zit. Dit betekent (gelukkig) niet dat je voor het slapen moet touwtjespringen of hardlopen, intuïtief stretchen is al genoeg. Dit is een hippe term voor je lichaam bewegen zoals het op dat moment wil bewegen. Brigitte legt het duidelijk uit: “Find a clear, quiet spot, and roll out your mat. Light some candles, incense, palo santo. Turn on some vibey music, whatever that may be for you. Don’t think, just move. Feel. Notice what parts of your body are calling out to you. Listen to what they’re saying, and respond with your own unique movement.”

En ook fijn voor het slapen:

  • Het programma F.lux gebruiken. Als je dan tóch voor het slapen nog iets op je computer wilt doen, zorgt F.lux ervoor dat je niet wakker blijft door het blauwe licht.
  • Tien minuten restorative yoga doen. Gewoon op bed met behulp van je kussen en deze handige foto’s.
  • Een dankbaarheidslijstje maken. Het perfecte moment om op te schrijven waar je dankbaar voor bent, is voor het slapen.
  • Mediteren in bed. Een inkopper, maar wel een hele belangrijke. Lisa legt hier uit hoe het beste kunt mediteren in bed. Mocht je liever een app gebruik, dan raad ik Buddhify aan.
  • Naar de lucht kijken met een kopje ontspannende thee. Een eenvoudige manier om je meer verbonden te voelen met de natuur.
  • Bewust zijn van je laatste gedachte voordat je gaat slapen. Want je eerste gedachte in de ochtend is vaak je laatste gedachte in de avond. Hier vertel ik je er alles over.
  • De volgende dag visualiseren. Wat wil je dat het voor een dag wordt? Wat is je intentie?
  • Jezelf vijf vragen stellen. Deze vragen helpen je reflecteren op de dag.

– Dit artikel bevat een affiliate link. Als je via deze link iets koopt, krijgen wij daar een kleine vergoeding voor. –

Hoe sluit jij de dag graag af? Heb jij een avondritueel?

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Laura
    30 april 2018 at 22:25

    Wat een mooie rituelen. Ik ben nog maar net begonnen met mediteren, maar probeer voor het slapen gaan bewust op mijn ademhaling te letten. Ik weet dat ik ook beter mijn mobiel eerder kan wegleggen. Maar dat vind ik vaak lastig. Een warm bad helpt mij ook altijd. Ik regel dan wel eerst alles wat ik nog moet doen voor het slapen, zodat ik regelrecht uit bad, hup mijn bed in kan.

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.