Natuur Zen doen

De oplossing voor als je veel binnen zit: forest bathing

De oplossing voor als je veel binnen zit: 'forest bathing'

Het lijkt wel alsof in Japan de meest fantastische concepten worden geboren. Zo las ik laatst een artikel over forest bathing. Dat smaakte naar meer, dus ging ik op onderzoek uit. Waar staat het voor? En hoe pas je het toe in je dagelijks leven?

De term forest bathing, ook wel ‘shinrin-yoku’, komt uit Japan. Letterlijk vertaalt betekent het ‘bosbaden’; je neemt de bosrijke omgeving volledig in je op. Het liefst schrijf ik nu een inspirerend verhaal over iemand die het geluk vond door te dwalen in het bos, maar het schijnt dat het begon in het Akasawa Natural Recreational Forest. In dit natuurgebied kon je je voor het eerst aanmelden voor forest bathing en sindsdien heeft dit concept zich verder verspreid.

Wat doe je eigenlijk tijdens een forest bathing? Het liefst trek je een hele ochtend of middag uit voor een wandeling. Je mobiel laat je thuis, zodat je alleen nog maar aandacht hebt voor de natuur om je heen. Meer dan je zintuigen gebruiken onderweg hoef je niet te doen. Ben je toch op zoek naar variatie? Dan kun je pauze nemen door bijvoorbeeld te mediteren of te picknicken. Als je iets eet of drinkt, wees je dan bewust van elke hap of slok. Forest bathing is dus niet meer dan mindful wandelen.

Forest bathing in het dagelijks leven

Lopen door het bos is goed voor je gezondheid. Sowieso is bewezen dat natuur om je heen goed voor je is. Je krijgt frisse lucht binnen en je stressniveau daalt. Des te meer groen, des te beter. Maar misschien woon je net als ik in een drukke stad, werk je overdag en kun je helemaal niet zo snel naar het dichtstbijzijnde bos. Wat kun je doen als je niet genoeg tijd hebt om je regelmatig een paar uur terug te trekken in het bos?

  • Omring jezelf thuis met planten of creëer een ‘groen hoekje’. Telkens als je naar deze plek kijkt, word je rustig.
  • Zoek op Spotify of YouTube naar ‘forest’, kies de juiste muziek neem de geluiden van het bos in je op. Dit kan zelfs onderweg.
  • Doe een visualisatieoefening, waarbij je doet alsof je in het bos loopt. Zet al je zintuigen op scherp.
  • Lopend of fietsend naar je werk? Kies de groenste route. Daag jezelf uit oog te hebben voor de bomen die je tegenkomt.
  • Probeer op warme dagen minstens één maaltijd buiten te eten, zoals je lunch of diner.
  • Besef dat elk moment dat je buiten bent al mooi meegenomen is.

Hoe vaak ben jij in het bos te vinden?

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Judith
    21 juli 2017 at 20:13

    Wat een goed idee! Opzicht niet nieuw natuurlijk, maar soms helpt net een andere kijk of term wel, het moet ‘resoneren’. Ik ga proberen hier tijd voor te maken, je hebt altijd het stadsbos nog. Ik dacht dat dit artikel over baden in natuurlijke bronnen ofzo zou gaan, ik dacht al hoe dan in nl? x)

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.