Geluk Zen voelen

De regel van 3: doen waar je gelukkig van wordt

de_regel_van_drie_doen_waar_je_gelukkig_van_wordt

In deze tijd is het bijna een kunst om niet opgeslokt te worden door overvolle agenda’s en ellenlange to-do lists. Hoe zorg je nu dat je toch tijd én ruimte houdt voor de dingen waar je het meest gelukkig van wordt? De regel van drie kan daarbij helpen. 

“Als alles prioriteit heeft, heeft uiteindelijk niets prioriteit”, luidt een bekende spreuk die ik heel erg waar vind. Het doet mij denken aan de dit-maakt-mij-gelukkig-lijst waar ik een tijd geleden over schreef. Een handige lijst die je helpt bepalen wat je het liefst doet. Af en toe kijk ik naar deze lijst, pas ik hem aan en vraag ik mezelf af of ik voor deze dingen wel genoeg tijd maak. Hierbij stilstaan is stap één, maar stap twee is natuurlijk dat je je leven hier ook daadwerkelijk naar inricht. Lang niet altijd makkelijk, want een agenda is snel gevuld met moetjes en na een lange dag is het verleidelijk om te kiezen voor een ‘snackactiviteit’; iets dat lekker makkelijk is, maar waar je geen energie van krijgt en/of gelukkiger van wordt. Voor mij is dat een serie bingewatchen en net zo lang scrollen door Instagram tot ik een zere duim heb.

Zo werkt de regel van drie

Pas stuitte ik op de regel van drie, een systeem dat in het boek ‘Getting results the agile way’ uitgebreid wordt besproken en je helpt beter prioriteiten te stellen. Je kunt dit systeem op je werk toepassen, maar ook in je privéleven zoals ik doe. Het werkt als volgt:

  1. Iedere dag schrijf je ’s ochtends op welke drie dingen je wilt bereiken. Houd hierbij je dit-maakt-mij-gelukkig-lijst in gedachte en maak het niet groter of moeilijker dan nodig. Misschien wil je vandaag een gezonde lunch voor jezelf maken, even wandelen, een paar minuten mediteren of verder lezen in dat goede boek (klik voor onze favoriete boeken!).
  2. Iedere week schrijf je op welke dingen je deze week wilt bereiken. Kies daar een vast moment voor, bijvoorbeeld de zondagavond. Misschien wil je deze week eindelijk je kledingkast uitmesten of nieuwe planten poten in je moestuin.
  3. Ieder jaar schrijf je op welke dingen je dit jaar wilt bereiken. Kies ook hier weer een vast moment voor, bijvoorbeeld 1 januari of de start van het schooljaar. Een doel kan zijn dat je wilt beginnen met pottenbakles, vrijwilligerswerk of dat je een paar dagen naar IJsland wilt.

Mocht je het nog iets uitgebreider willen maken, dan kun je ook iedere maand opschrijven wat je wilt bereiken. Of schrijf niet drie dingen op, maar houd het bij één. Het belangrijkste is dat de regel van drie je leven niet ingewikkelder maakt, maar juist leuker. Gebruik het niet als een zoveelste to-do list die je af móet vinken of als systeem om krampachtig productiever te worden. Zie het liever als een zetje in de juiste richting om meer te doen waar je gelukkig van wordt. Een reminder dat er iedere dag, week of jaar ruimte is voor de dingen die je het liefste doet en dat je dat zelf in handen hebt.

– Dit artikel bevat een affiliate link. Als je via deze link iets koopt, krijgen wij daar een kleine vergoeding voor. –

Lijkt jou de regel van drie handig? Waar zou jij meer tijd voor willen maken?

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.