Self-care routine

De self-care routine van: Annemarie Paol

De self-care routine van: Annemarie Paol

In een tijd met overvolle agenda’s en ellenlange to-do lists, is het éxtra belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. In deze rubriek lees je daarom alles over de self-care routine van anderen. Coach en trainer Annemarie Paol: “Self-care is iets dat je doet voor jezelf en met jezelf, maar het echte werk begint pas als je de deur uitgaat en in contact bent met anderen.” 

Wat betekent self-care voor jou?

“Self-care is voor mij zelfliefde in de dagelijkse praktijk. Dat wat je doet waaruit blijkt dat je jezelf belangrijk vindt, op waarde schat en jezelf werkelijk liefhebt. Ook als je een keer vindt dat je niet cool, fraai of lollig bent. Juist op zulke momenten is het belangrijk dat je jezelf geeft wat je nodig hebt. Self-care betekent voor mij dat je goed bent voor jezelf omdat je liefde verdient als geboorterecht en diep van binnen weet dat je ongeacht je onvolmaaktheden meer dan oké bent.”

Waarom is self-care zo belangrijk?

“Self-care is allesbepalend. Waarmee voed je jezelf? Heb je je praktische zaken op orde? Waar geloof je in? Hoe behandel je je lichaam en luister je ook naar je lijf? Mogen al jouw emoties er zijn en krijgen ze de aandacht die ze verdienen? Leef je naar je eigen waarden en normen? Met jezelf voeden bedoel ik niet alleen voeding, maar ook welke boeken, informatie en energie van mensen je tot je neemt. De mate waarin je voor jezelf zorgt, bepaalt de mate van verbinding met jezelf. En die bepaalt weer de kwaliteit van verbinding met anderen. Het is goud waard om te ervaren dat hoe iemand anders zich ook verhoudt tot jou, jij er altijd bent voor jezelf.”

Hoe ziet jouw favoriete self-care routine eruit?

“Mijn favoriete self-care routine is mezelf complimenteren aan het einde van de dag. Dit kun je doen als je je tanden poetst. Of houd complimenten bij in een schriftje – zo ben ik ooit begonnen. Ik ga meestal een rijtje af met korte openingszinnen die ik aanvul. Hier vind je een paar voorbeelden:

  • “Wat goed dat je…”
  • “Je hebt maar mooi…”
  • “Best stoer dat je…”
  • “Wat een vooruitgang dat…”
  • “Je bent enorm aan het leren om…”

Verbeterpunten zijn er altijd, maar je verdient altijd een goede afsluiter van de dag. Soms maak ik één zin af, soms wel vijf. Als een lieve en ondersteunende stimulerende moeder spreek ik mezelf toe. Het kunnen grote en kleine dingen zijn. Zo had ik vroeger weleens dagen dat mezelf aankleden al een hele prestatie was. Juist op mindere dagen is het belangrijk te benoemen wat er goed ging. Al zeg je tegen jezelf: “Het was een teringzooi, maar ik deed echt enorm mijn best met alle kennis en kracht die ik had.” Deze ondersteunende innerlijke dialoog zou eigenlijk de hele dag op de achtergrond aanwezig moeten zijn. Niet makkelijk, maar oefening baart kunst.”

‘Verbeterpunten zijn er altijd, maar je verdient altijd een goede afsluiter van de dag.’

Wat is je self-care routine als je weinig tijd hebt?

“Bij weinig tijd doe ik een korte bodyscan. Ik voel dan mijn voeten op de grond of billen op de stoel. Van beneden naar boven ga ik alle spierspanning af in mijn lijf. Ook let ik op mijn ademhaling. Zo zorg ik dat ik weer met beide benen op de grond sta en maak ik verbinding met het grotere geheel boven mijn hoofd. Na een bodyscan voel ik meestal redelijk snel wat ik nodig heb en handel ik daarnaar.”

Wat is volgens jou het grootste misverstand over self-care?

“Dat self-care gaat om tijd voor jezelf nemen in de zin van naar een beautysalon gaan, yoga doen en goed eten; was het maar zo simpel. Het is uiteindelijk ook allemaal zelfzorg, maar er is nog zoveel meer. Het gaat voor mij ook om ruimte nemen, grenzen stellen en voor jezelf opkomen. Hierbij gaat het ook om interactie met anderen. Self-care is iets dat je doet voor jezelf en met jezelf, maar het echte werk begint pas als je de deur uitgaat en in contact bent met anderen. Zelf spreek ik over zes gebieden van zelfzorg: fysieke, emotionele, sociale, praktische, mentale en spirituele zelfzorg. Een soort ouderwetse schijf van vijf maar dan anders. Uiteindelijk werk ik het liefst rondom emotionele zelfzorg. In de praktijk is gebleken dat wanneer die stevig staat, de andere vlakken makkelijker volgen.”

Wat is je beste self-care tip?

“Word de beste maatjes met je lichaam. Je lichaam weet alles en bevat een schat aan informatie – daar liggen altijd de antwoorden. Neem de tijd om te luisteren en te voelen wat je lichaam je te vertellen heeft. En neem deze informatie dan ook serieus door vervolgens datgene te doen wat op dat moment goed voor jou is.”

Op zoek naar meer self-care tips? Deze kleine self-care rituelen kun je dagelijks doen.

Wil jij geïnterviewd worden voor deze rubriek? Of ken jij iemand die wij moeten interviewen? Stuur dan een mail naar info@zenzoekers.nl.

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.