Yoga Zen doen

De symboliek van het getal 108 – een challenge voor jou

De symboliek van het getal 108

Het nummer 108 komt vaak terug in de yogatraditie. Misschien heb je wel eens gehoord van mensen die 108 keer de zonnegroet doen. Waar komt dit getal vandaan? En waarom zou je 108 keer de zonnegroet doen?
Door Belle Jansen

Het getal 108 wordt in de yogatraditie, en in het boeddhisme en hindoeïsme, gezien als het getal van de heelheid van het bestaan. Dit heeft te maken met het volgende: volgens Vedische astrologen is de diameter van de zon 108 keer groter dan die van de aarde, de afstand tussen de zon en de aarde 108 keer de diameter van de zon en de gemiddelde afstand van de maan tot de aarde 108 keer de diameter van de maan. Door het zingen van mantra’s en het doen van ademhalingsoefeningen of yogahoudingen in rondes van dit heilige getal, dachten de oude yogi’s dat we ons konden afstemmen op het ritme van de schepping en ons kunnen verbinden met onze plaats in de kosmische orde.

Mala’s en zonnegroeten

De traditionele mala’s die worden gebruikt om te tellen als je een mantra stil herhaalt, zijn kettingen samengesteld uit 108 kralen. Mala is Sanskriet voor ‘krans’ . Het gebruik van een mala is een middel om de geest gefocust en helder te houden, vrij van al dan niet belemmerende gedachten, tijdens mantra meditatie. Ook pranayama wordt vaak gedaan in cycli van 108. En zonnegroeten worden vaak uitgevoerd in negen ronden van de twaalf houdingen. Op bijzondere dagen worden 108 zonnegroeten achter elkaar gedaan. Er wordt daarnaast gezegd dat er 108 nadi’s (energielijnen) in ons lichaam zijn, die samenkomen om de hartchakra te vormen, en 108 marma’s (drukpunten) of heilige delen van het lichaam.

Op bepaalde dagen in het jaar worden er wereldwijd 108 zonnegroeten gedaan door yogi’s. Dit gebeurt vooral om de ‘spring equinox’ (het einde van de winter en de komst van de lente) en de fall equinox’ (het einde van de zomer en het begin van de herfst) te markeren. Equinox betekent ‘gelijk nacht’ in het Latijn: het zijn twee dagen in het jaar waarop dag en nacht bijna exact dezelfde lengte hebben wereldwijd. Maar je kunt zelf ook gewoon een willekeurige dag uitkiezen om de 108 zonnegroeten doen, of een bijzondere gelegenheid in je eigen leven vieren op deze manier.

Grenzen verleggen

Door 108 zonnegroeten te beoefenen, komen drie yogaprincipes samen:

  1. Bhaktitoewijding; het aanbieden van je harde werk en inspanning zonder dat je gehecht bent aan de uitkomst of prestaties ervan.
  2. Seva: onbaatzuchtige dienst; het vrijwillig inzetten van je tijd en energie om anderen te helpen, bijvoorbeeld door vrijwilligerswerk te doen, zonder iets terug te verwachten.
  3. Tapasdiscipline, ijver, hitte; het doorzettingsvermogen dat je nodig hebt voor een inspannende daad van overgave aan een hoger doel.

Door 108 keer dezelfde serie houdingen te doen, daag je je geest uit terwijl de energie in je lichaam blijft stromen. Door dezelfde bewegingen steeds opnieuw te herhalen, kom je ‘in the zone’; het heeft een meditatieve werking en bevordert je creativiteit. Je zult je na afloop meer gefocust voelen, gedisciplineerder, meer toegewijd aan je yoga practice, fysiek sterker en beter verbonden met je geest. Ook verlegt het je grenzen; je bewijst aan jezelf dat je meer kunt doen dan je misschien in de eerste instantie had gedacht.

Stap op de mat

Hierbij nodig ik jou uit om komende maand ook een keer op de yogamat te stappen en de uitdaging van 108 zonnegroeten aan te gaan. Dit kan in je eentje of met iemand samen. Als je 108 herhalingen te hoog gegrepen vindt, dan kun je er ook 54 of 27 of beginnen met 9. Alles is goed. Het is zeker niet makkelijk; fysiek zul je jezelf waarschijnlijk tegenkomen en je kunt je ook verveeld raken na de zoveelste herhaling. Sommige rondes zullen je goed afgaan, andere rondes zul je meer moeite moeten doen. Jij bent hier, dat is de belangrijkste beslissing en het moeilijkste deel van alles. Op dit moment hoef je alleen maar te focussen op de volgende beweging. De beweging die daarna volgt, komt op zijn tijd.

Pas deze handige tips toe:

  • Blijf luisteren naar je eigen ademhaling en houd je eigen tempo aan. Op je inademing maak je jezelf lang, lift je je borst. Op je uitademing buig je voorover, kom je dieper in een houding.
  • Pas de houdingen indien nodig aan en neem pauzes (bijvoorbeeld in de kindhouding) wanneer je daar behoefte aan hebt of wanneer je je ademhaling niet meer onder controle hebt.
  • Wat ook helpt is een intentie of mantra te kiezen. Deze kun je dan herhalen bij iedere staande uitstrekking (urdhva hastasana).
  • Zorg dat je uiterlijk twee uur voor het begin van de 108 zonnegroeten wat hebt gegeten. Drink veel water voor, tijdens en na afloop.
  • Beloon jezelf met een lange eindontspanning, laat je lichaam voldoende uitrusten en merk op hoe je je voelt.

Let’s go!

Heb jij wel eens 108 zonnegroeten gedaan? Zo ja, hoe was je ervaring? Laat het me weten als je de uitnodiging aan gaat en hoe het is gegaan!

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Isabelle
    14 maart 2018 at 08:58

    Wat een leuk en interessant stuk!
    Ik was toevallig net op zoek naar deze informatie 🙂

  • Reply
    Janna
    16 maart 2018 at 19:40

    Wat leuk om te weten, ik wist dat helemaal niet. Ik geloof dat ik wel eens ergens een meditatie heb gedaan waarin je de mantra 108 keer moest uitspreken, kan dat? Misschien ga ik deze uitdaging wel aan met de zonnegroeten 😉

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.