De voordelen van mindfulness
Mindfulness, Zen doen

De voordelen van mindfulness

Sinds ik aan mindfulness doe, kan ik mij bijna niet meer voorstellen hoe mijn leven er zonder uit zou zien. Het heeft voor mij een hoop rust, ontspanning en geluk gebracht. Ben jij nog niet overtuigd? Laat je dan overhalen door deze voordelen.

1. Aanwezig zijn in het nu

Het is het meest genoemde en voor de hand liggende voordeel van mindfulness: je leeft meer in het nu. Tegelijkertijd vind ik dat dit voordeel wordt onderschat. Ruby Wax legt in haar boek Frazzled met behulp van een voorbeeld mooi uit hoe weinig we er de waarde van inzien: een vakantie boeken we ver van te voren om ons te ontspannen. We kijken er lang naar uit, maar als we eenmaal op ons stretchbedje liggen, vragen we ons af waarom we er zo veel geld aan hebben uitgegeven. Mindfulness betekent daarom ook: oefenen, oefenen, oefenen.

2. Een groter lichaamsbewustzijn

Om aan mindfulness te doen heb je niets nodig. Concentreer je bijvoorbeeld op wat je eet of op wat je op dit moment ruikt. Door je aandacht te verleggen naar één van je zintuigen, sta je stil bij wat er met je lichaam gebeurt en kun je beter aanvoelen waar je behoefte aan hebt. Zo zit je waarschijnlijk sneller vol als je elke hap daadwerkelijk proeft dan wanneer je je bord gedachteloos achter de tv leeg eet. Ook merk je het sneller op als je juist wel trek hebt.

3. Een lager stressniveau

Heb je het gevoel dat je altijd gehaast door het leven gaat? Ook dan kan mindfulness je hierbij helpen. Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat mindfulness goed is voor je stressniveau. Je hartslag daalt, je bloeddruk gaat omlaag en je gaat langzamer ademhalen. Door je bewust te zijn van deze positieve effecten, zul je de volgende keer dat je het ergens niet mee eens bent minder snel in woede uitbarsten. Mindfulness is dus ook heel goed voor je gezondheid.

4. Meer compassie voor jezelf en anderen

Als je je een beetje verdiept in mindfulness en meditatie, dan weet je vast dat het geen zin heeft om boos op jezelf te worden als je gedachten vaker afdwalen dan je zou willen. De meeste meditatie- en mindfulnessdocenten leren je op een milde manier in het moment te zijn. Mindfulness staat daarom ook gelijk aan compassie. Dit houdt in dat je minder snel oordeelt en de realiteit leert accepteren zoals het is. Lukt het je niet om je te concentreren op je ademhaling tijdens een meditatie? Prima, dan probeer je het toch de volgende keer weer.

5. Een betere concentratie

Omdat je door aan mindfulness te doen meer in het nu leeft, wordt je concentratie ook beter. Des te meer je dit oefent, des te beter je hierin wordt. Dus in plaats van direct op een nieuwe e-mail te reageren, leert mindfulness je dat je altijd een keuze hebt en dat je je niet hoeft te laten afleiden door allerlei berichtjes. Wie weet besluit je je geluid uit te zetten of zelfs al je notificaties.

6. Meer veerkracht

Als je geest troebel is en je door de bomen het bos niet meer ziet, is het lastig om het geheel te overzien en de juiste keuze te maken. Door tot rust te komen met mindfulness, ontstaat er ruimte en kun je gebeurtenissen in perspectief plaatsen. Maak je iets vervelends mee, dan helpt mindfulness je beter omgaan met deze tegenslag.

Wat vind jij het grootste voordeel van mindfulness?

Vorig artikel Volgend artikel

Suggesties

Geen reacties

Laat een reactie achter