Yoga Zen doen

De voordelen van yin yoga

yin yoga

Vorig jaar rond deze tijd begon ik in Thailand aan mijn ashtanga yoga-opleiding. In 200 uur werden we fysiek en mentaal klaargestoomd tot yogaleraren. In de maanden die volgden, woonde ik in Zuidoost-Azië en heb ik zeker vijf dagen per week fanatiek ashtanga yoga geoefend. Toch kreeg ik meer behoefte aan andere vormen van yoga. 
Door Belle Jansen

Yin yoga heeft mij de afgelopen zomermaanden, die ik in Amsterdam doorbracht, erg geholpen om meer rust in mijn drukke leven te brengen. Het is een goede aanvulling op yang-vormen van yoga, die kracht geven, en andere vormen van yang-beweging. Hierbij wordt de bloedsomloop gestimuleerd en de spieren getraind. Denk aan fietsen, zwemmen, hardlopen en krachttraining.

Bindweefsel

Bij yang yoga verminder je de spanning en gifstoffen in je lichaam door inspanning, bij yin yoga verminder je die stress en spanning juist door toe te geven aan rust. Yin yoga bestaat voornamelijk uit liggende en zittende houdingen op de vloer, waarbij veel props zoals yogablokken, riemen en kussens worden gebruikt om je lichaam te ondersteunen tijdens de ontspanning. De meeste houdingen worden drie tot vijf minuten aangehouden, soms zelfs nog langer.

Waar yang yoga de nadruk legt op (het bewegen van) de spieren en de bloedcirculatie, focust yin yoga zich op een netwerk van sponsachtig materiaal waarmee alle spieren, organen, botten en gewrichten in ons lichaam zijn omringd: het bindweefsel. Het bindweefsel wordt vaak vergeleken met de vliesjes rondom ieder partje van een sinaasappel; het ondersteunt, verbindt en scheidt onze spieren, organen, botten en aanhechtingen tegelijkertijd.

Mentale kracht

Niet spierkracht, maar de flexibiliteit van de gewrichten geeft een gevoel van lichtheid en gemak in bewegingen. Net zoals je spieren veranderen door wel of niet te trainen, moet ook het bindweefsel getraind worden om de flexibiliteit in onze gewrichten te behouden en vergroten. Als je je gewrichten nooit buigt, worden ze stijf en pijnlijk. Dynamische bewegingen waarbij spieren afwisselend worden aangespannen en ontspannen zijn yang, oefeningen die een lichte frictie creëren op het bindweefsel zijn yin.

De fysieke doelen van yin yoga zijn het versterken en versoepelen van bindweefsel en gewrichten, het oprekken van dieperliggende spieren en het losmaken van het bekkengebied. Om het bindweefsel rondom gewrichten te trainen, moeten de spieren zo veel mogelijk ontspannen zijn en houdingen drie tot vijf minuten volgehouden worden, zodat het weefsel kan verlengen en versoepelen. Doordat je tijdens yin yoga steeds een lange tijd in een houding blijft, train je je lichaam én je geest om kalmer te worden en fysieke en mentale afleiding te weerstaan. Zo verbeter je je concentratie. Door lange tijd in een uitdagende houding te blijven zitten creëer je ruimte, waardoor je een energetische release krijgt. Je kunt zo ook een enorme mentale kracht voelen.

Het meditatieve aspect van yin

Hoewel yin een stuk ‘softer‘ is dan andere yogastijlen, zoals ashtanga, is het ook behoorlijk uitdagend om zo lang in een houding te blijven. Het is niet de bedoeling dat je te ver gaat en pijn voelt in welke houding dan ook, maar de grens opzoekt tussen effort and ease. Voor mensen die nogal stijf zijn, is het een manier om wat flexibeler te worden. Toch is het vooral een les in geduld hebben, accepteren wat je lichaam op dit moment kan en leren omgaan met fysiek ongemak in de houdingen.

Als je juist enorm flexibel bent of een heel energieke persoonlijkheid hebt, zit de uitdaging van yin yoga vooral in het niet-fysieke, het meditatieve aspect van yin yoga: je aandacht bij je ademhaling en je lichaam houden. Vaak geven we onszelf niet de tijd en ruimte om met ongemakkelijke gedachten en gevoelens geconfronteerd te worden. Het lange stilzitten in de houdingen maakt het makkelijk om je gedachten alle kanten op te laten gaan, in plaats van bij het huidige moment te blijven.

Niet forceren

Door yin leer je hier niet voor weg te lopen, maar je eraan over te geven dat dit slechts een state of mind is. De manier waarop je hiermee omgaat ligt in jouw handen. Houd bij het beoefenen van yin yoga het volgende in gedachten:

  • Yin yoga hoort therapeutisch te werken en dat is voor iedereen net anders. Het gaat niet om hoe ‘goed’ je een houding doet. Forceer je niet in een bepaalde houding. Een houding hoort nooit pijn te doen, hoewel het wel fysiek ongemakkelijk kan zijn.
  • Als je veel yang-bewegingen doet, is het beter om relatief veel verschillende yin poses wat korter aan te houden. Als je juist meer yin beoefent, doe dan minder verschillende poses maar focus op het verlengen van de duur ervan.

Doe jij wel eens yin yoga?

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Marieke
    15 november 2016 at 18:37

    Wat een mooi stuk! Ik heb ook eens yin yoga geprobeerd en vond het verschrikkelijk haha! Kon er helemaal niet tegen en het werkte dus ook juist compleet verkeerd, mooi om te zien vind ik hoe alle lichamen dus ook echt anders werken! En ook hoe goed het is dat er zoveel verschillende manieren zijn om yoga te beoefenen 🙂

  • Reply
    Sanne
    16 november 2016 at 20:01

    Belle, je schrijft heel goed vind ik! Ik vind jouw yoga artikelen echt een goede toevoeging aan de blog 🙂
    Ik ben ook heel blij dat ik yin yoga heb ontdekt! Het lijkt inderdaad ‘makkelijker’, maar mentaal vind ik het super uitdagend, omdat je niet gewend bent stil te staan en altijd maar door te rennen!

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.