Ontspanning Zen voelen

Een gezonde(re) relatie met je smartphone

een gezonde relatie met je smartphone

Hoe handig een smartphone ook is, het slurpt wel tijd en energie. Ook bij mij. Daarom ben ik het eens in de zoveel tijd helemaal zat en verlang ik naar een leven zonder telefoon. Gelukkig zijn er ook iets minder drastische oplossingen. 

Ik heb al vaak met het idee gespeeld om mijn smartphone om te ruilen voor een simpele telefoon waarmee je alleen kunt bellen en sms’en. Toch kan ik genoeg redenen bedenken waarom ik alle vernuftige snufjes op mijn smartphone nodig heb. Ik beeld me dan in dat ik verdwaal zonder Google Maps, minder op de hoogte ben van het leven van vrienden en familie en mijn dagelijkse dosis inspiratie op Instagram mis. Waarschijnlijk allemaal onzin, maar toch vind ik het nu nog een té grote stap om mijn telefoon bij het grof vuil te zetten. Tot die tijd gebruik ik daarom deze tips voor een gezonde(re) relatie* met mijn smartphone. Misschien helpen ze jou ook.

1. Ontdek die vastgeroeste gewoontes

Misschien neem je je telefoon altijd mee naar het toilet, kun je niet slapen voordat je nog een keer op Facebook hebt gekeken of begint jouw ochtend standaard met een rondje door Instagram. Bewust worden van deze vastgeroeste gewoontes kan al helpen om hier mee te stoppen. Probeer op deze momenten voortaan iets anders te doen, zoals een boek lezen, een keer diep ademhalen of van mij part een yogahouding. Weet je niet of je verslaafd bent? Het lezen van het boek Leven Zonder Smartphonestress was voor mij een eyeopener, net zoals de super confronterende app RealizD.

2. Geef je telefoon een slaapkamerverbod

Een telefoon in je slaapkamer doet niets goeds voor je nachtrust en je relatie. Bijna iedereen weet hoe slecht blauw licht is voor de aanmaak van het slaaphormoon melatonine en echt gezellig is het niet om allebei naar een schermpje te staren in bed. Laat je telefoon daarom buiten de slaapkamer en schaf een ouderwetse wekker aan.

3. Besef dat het een sta-in-de-weg is voor geluk

Iedereen is wel eens in een flow. Een staat waarin je je compleet verliest in een activiteit, de tijd vliegt en je je na afloop voldaan voelt. Volgens psycholoog Mihaly Csikszentmihalyi maken deze moment ons het meest gelukkig. Alleen kun je deze ‘staat’ pas bereiken als je niet wordt afgeleid door notificaties, piepjes en ringtones. Dit artikel liet mij inzien dat een smartphone daarom een sta-in-de-weg is voor geluk.

4. Kleed je smartphone uit

Niet van buiten, maar van binnen. Verwijder alle apps die je niet nodig hebt, zet je pushberichten op stil en verwijder je e-mailaccounts van je telefoon. Vraag je bij alles af: ‘Heb ik dit echt nodig?’, ‘Wil ik hier mijn tijd aan besteden?’. Grote kans dat het antwoord nee is. Als je apps minder wilt gebruiken, kun je ze ook in een speciaal mapje zetten. Zo zijn ze iets meer uit het zicht.

5. Draag de tijd om je arm, niet in je zak

Jaren heb ik verkondigd dat er geen klokken in mijn huis of om mijn pols komen. Nu krabbel ik daar langzaam van terug. Ik merk dat ik mijn telefoon heel vaak gebruik om te kijken hoe laat het is. Vaak kijk ik dan ook meteen of ik nieuwe berichten heb of open ik Instagram. Alleen ben ik bang dat een horloge ervoor zorgt dat ik meer met de tijd ga leven. Dat wil ik liever niet.

6. Daag jezelf en anderen uit

Het schijnt dat Paul de Leeuw bij binnenkomst aan zijn gasten vraagt om hun smartphone in een bakje te leggen bij de voordeur. Misschien wil je dit niet van je gasten vragen, leg dan alleen je eigen telefoon in een bakje/schoenendoos/andere kamer. Ook leuk om te proberen: een halve dag/dag/week/jaar zonder telefoon. Of las een telefoonloze zondagmiddag in.

* Het is natuurlijk heel persoonlijk wat een gezonde relatie met je smartphone is. Zo wil ik niet te afhankelijk zijn van mijn telefoon, niet steeds het gevoel hebben dat ik er iets mee ‘moet’ en wil ik ook niet dat het een verlengstuk is van mijn hand. En héél belangrijk: ik wil dat mijn wereld groter is dan een schermpje, want dan zie je veel meer.

Heb jij ook een haat-liefdeverhouding met je telefoon? En wat doe jij om minder afhankelijk te zijn van je smartphone?

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Anna
    26 mei 2017 at 11:24

    Pushberichten stilzetten is voor mij inderdaad ook een ideale oplossing geweest! Dan heb je gewoon niet meteen de neiging om steeds op je telefoon te kijken als die weer op licht. Vaak heb ik mijn telefoon overdag ook gewoon op nachtstand staan (dat maantje zeg maar), dan gebeurt dit helemaal niet. Ideaal! En de telefoon uit de slaapkamer verbannen vind ik inderdaad ook een goede tip! Nog niet echt vaak gedaan, maar daar moet ik eens meer aan werken. Het geeft gewoon zoveel meer rust. En dat is fijn!

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.