Hoe je je eigen batterij oplaad (in plaats van je telefoon)
Ontspanning, Zen voelen

Een stappenplan om op adem te komen

Of je nu vakantie hebt of niet, allemaal hebben we wel eens de behoefte om het iets rustiger aan te doen en nieuwe energie op te doen. Wat werkt dan het beste? Deze activiteiten zorgen dat ik mij gegarandeerd beter voel.

Maandag: maak van lezen een gewoonte

Mijn telefoon slurpt soms zo veel tijd op, dat ik vergeet hoe fijn lezen is. Lezen vermindert stress, vergroot je inlevingsvermogen en je woordenschat. Ik doe er vaak ook inspiratie mee op voor nieuwe artikelen. Wat mij helpt om te blijven lezen, is op vaste momenten een boek of e-reader pakken. Bijvoorbeeld vlak voordat ik ga slapen of in de trein. Nog niet overtuigd? Hier vind je nog zeven redenen om te lezen.

Dinsdag: ga wandelen of fietsen

Stiekem ben ik een huismus, maar in de loop der jaren heb ik gemerkt dat dit niet altijd helpt om mij energieker te voelen. Net als voor veel andere mensen, geldt ook voor mij dat ik me beter voel als ik even naar buiten ga. Dat begint al met een half uur wandelen of fietsen bijvoorbeeld. Het mooie is dat ik hiervoor alleen mijn benen nodig heb. Vooral het geluid van vogels en een groene omgeving geven mij een ontspannen gevoel. Ook is het een fijne afwisseling voor als je net als ik een kantoorbaan hebt en de hele dag zit.

Woensdag: luister muziek

Eerder schreef ik dat muziek een uitlaatklep is voor mij. Vaak zet ik muziek aan als ik ga koken of tijdens het werken, maar soms ook gewoon om mee te zingen of om erop te dansen. Muziek helpt mij ontstressen, waardoor ik ’s avonds beter in slaap val.

Donderdag: investeer in je vriendenkring

Het is vast geen verassing als ik je vertel dat het gezond is om vrienden te hebben. Zelfs zo gezond dat beweerd wordt dat vrienden van levensbelang zijn. Met vrienden afspreken, zorgt ervoor dat ik de tijd even vergeet. Ik kan geen mails sturen of op Facebook zitten, want dan had ik net zo goed thuis kunnen blijven. Samen lachen, diepe gesprekken voeren of gewoon iets drinken. Het geeft mij weer nieuwe energie.

Vrijdag: maak een moodboard

Een nog betere combi: muziek aanzetten en lekker knippen en plakken zonder een groot doel. Altijd als ik een moodboard heb gemaakt, kom ik weer tot nieuwe inzichten. Als je niet zo van collage’s maken houdt, kun je natuurlijk ook tekenen. Begin met het maken van een schets of kleur mandala’s in als je weinig tijd hebt. Je zult zien dat je hoofd vanzelf leger wordt.

Zaterdag: begin je eigen tuin(tje)

Ik droom al maanden van een grote plantenbak met de lekkerste groenten op het balkon van mijn vriend. Zo groot als de tuin van mijn oma zal het nooit worden, maar het begin is er in elk geval: een muntplant. Vaak als ik net wakker ben, loop ik naar buiten, adem ik de frisse lucht in en pluk ik een paar blaadjes munt. Een plant verzorgen en deze met de dag zien groeien, geeft een heel voldaan gevoel.

Zondag: verveel je

Schrijver Alex Soojung-Kim Pang zei ooit in een interview met NRC: “Je brein werkt door als je bewust rust.” Wil je echt tot rust komen, dan moet je jezelf tijd gunnen. Met maar één avond voor jezelf tijdens een drukke periode kom je er dus niet. Ik heb gedurende de week meestal genoeg lege momenten in mijn agenda staan. Zo leer ik dat er niks mis is met vervelen. En die tijd is vaak ook zo weer gevuld.

Wat doe jij om jezelf op te laden?

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Vorig artikel Volgend artikel

Suggesties

Geen reacties

Laat een reactie achter