Natuur Zen doen

Een week lang iedere ochtend wandelen

Een week lang iedere dag wandelen

Afgelopen zondag begon ik de dag met een wandeling. Gewoon een klein rondje in het park bij mij om de hoek. Na twintig minuten wandelen kwam ik op het idee om dit een week lang iedere ochtend te doen. Voordat ik naar mijn werk ga, weer of geen weer. Doe je mee?

Bij de cursus zenmeditatie die ik een paar jaar geleden volgde, was de kinhin een vast onderdeel. Een lange tijd mediteren in een oncomfortabele houding werd afgewisseld met meditatief lopen. Ook wel ‘zen in actie’ genoemd. Als ik nu wandel denk ik nog regelmatig aan de rondjes die ik toen door de zaal liep. Met mijn handen in een speciale houding (de sashu) en met geen flauw benul waar ik nu écht mee bezig was. Toch heeft deze loopmeditatie ervoor gezorgd dat wandelen een andere betekenis heeft gekregen. Het is voor mij (meestal) veel meer dan mezelf van plek A naar plek B brengen. Het is mijn favoriete ‘sport’ en dé manier om mijn hoofd leeg te maken en meer in contact met de natuur te staan. Niet gek dat ik een groot deel van mijn vrije tijd al wandelend doorbreng.

Wandelen als loopmeditatie

Ik droom vaak dat ik aan het rand van een bos woon en iedere ochtend een lange wandeling maak terwijl de rest van de wereld nog slaapt. Maar waarom zou ik daar alleen van dromen en het niet gewoon doen? Ik woon dan wel niet dichtbij een bos, maar wel om de hoek van een park. En ik heb ’s ochtends dan wel geen úren de tijd, maar ik kan best mijn wekker een kwartier eerder zetten.

Misschien vraag je je nu af: ‘Waarom ga je niet ’s avonds, in het weekend of in de pauze van je werk wandelen?’ Het antwoord is simpel: omdat ik dat meestal al doe. Daarnaast heb ik van meerdere mensen gehoord dat wandelen het perfecte begin is van de dag. Ook ben ik heel benieuwd of in de ochtend wandelen iets meer voelt als loopmeditatie. Ik houd van de lucht ’s ochtends vroeg. Het doet mij denken aan het moment dat je je tent openritst als je kampeert.

Mijn wandelplan

Het plan is als volgt:

  • Ik zet mijn wekker iedere ochtend een kwartier eerder. Soms moet ik dan om half 6 opstaan, soms om kwart over zes. Aardig vroeg dus.
  • Voordat ik naar buiten ga, drink ik een glas water en bedenk ik of ik zin heb om muziek te luisteren, een podcast of helemaal niks. Ik verwacht het laatste.
  • Ik loop een rondje van 15 à 20 minuten. Tijdens de wandeling probeer ik op details te letten. Van een plant die ik nog niet ken tot het waaien van de bladeren in de wind.
  • Minimaal één dag probeer ik mindful te wandelen, zoals ik dit artikel wordt uitgelegd.

Volgende week lees je mijn verslag inclusief de (waarschijnlijk) mooie foto’s die ik in de ochtend gemaakt heb. Ik heb er zin in!

Wandel jij wel eens ’s ochtends vroeg? En doe je mee met deze wandelweek?

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply
    izerina
    23 mei 2018 at 16:29

    Ik fiets elke ochtend rond 6.15 20 min met de hond langs het water. Helaas niet mindfull,want ik moet opletten. Maar het is genieten,zeker als ik niemand tegenkom

  • Reply
    Suus
    23 mei 2018 at 20:56

    Goed bezig Shier 🙂 Ik doe hetzelfde, maar dan ’s avonds! Omdat ik op het platteland woon is er vaak niemand op straat, perfect moment om rustig te kunnen nadenken, en met een beetje mazzel over niks.

  • Reply
    Marjan
    24 mei 2018 at 08:06

    Heerlijk! Benieuwd naar je verslag. Ik heb de komende week extra veel tijd ’s ochtends, dit idee ga ik vandaag eens laten bezinken.

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.