Liefde Zen voelen

Een week mijn spiegelbeeld bemoedigend toespreken

Een week mijn spiegelbeeld bemoedigend toespreken

Een tip die ik de laatste tijd vaak tegenkom voor iets meer zelfliefde (blijft een raar woord) is je spiegelbeeld bemoedigend toespreken. Niet iets waar ik om sta te springen om te proberen, maar misschien moet ik het daarom juist doen? 

Ongeveer twee jaar geleden besloot ik anders naar mijn spiegelbeeld te gaan kijken. Ik besefte dat een spiegel nog het meest op een lachspiegel lijkt als je alleen oog hebt voor de dingen die je minder mooi vindt aan jezelf. In plaats van te focussen op de details, een wenkbrauw die nét niet in model zit of een mini-vetrol hier en daar, probeer ik nu te kijken naar het geheel. Daarnaast herinner ik mezelf er iedere dag aan dat gezond zijn het allerbelangrijkste is. Ook zie ik nu dat er niemand zo kritisch naar je kijkt als jijzelf. Een mooie ontdekking. Toch laat internet mij geloven dat het anders kan, beter zelfs. Er zijn eindeloos veel oefeningen die je voor de spiegel kunt doen die je eigenwaarde een flinke boost moeten geven. Zo schrijft Mind Body Green: “You may begin to feel more radiant and attractive. Your skin may clear up. You may begin to magnetize a loving, healthy relationship. You’ll absolutely cultivate a loving, healthy relationship with yourself.” Het klinkt bijna als een Tell-Sell reclame.

Een post-it op je spiegel

Omdat een week niet klagen, vreemden complimenten geven en langzaam leven mij waardevolle inzichten gaf, ga ik ook een week mijn spiegelbeeld anders toespreken. Uit de oefeningen die ik op internet vond, heb ik de volgende gekozen:

  • Mirror-gazing. Kijk jezelf voor een paar minuten recht in de ogen aan en zeg dan: ‘Ik zie je. Je bent prachtig. Ik houd van je.’ (In het Engels klinkt dat iets minder raar.) Vertel vervolgens aan je spiegelbeeld waarom je trots bent op jezelf.
  • Mirror Work. Volgens Louise Hay is Mirror Work de meest effectieve manier om van jezelf te leren houden en de wereld als een ‘safe and loving place’ te zien. Ze schreef er zelfs een boek over. Eén oefening gaat als volgt: je kijkt in de spiegel, ademt een keer diep in en zegt tegen jezelf: ‘Life loves you’. Daarna adem je uit en herhaal je dit ritueel in totaal tien keer. Hierbij let je op hoe je lichaam iedere keer reageert, van lichamelijke reacties tot gedachten. Wat je denkt en voelt schrijf je op.
  • Affirmaties. We schreven er al eerder over: deze krachtige uitspraken helpen je positiever te denken. In de oefeningen hierboven komt dit ook terug. Deze affirmaties schijnen goed te zijn om tegen je spiegelbeeld te zeggen: ‘Ik ben blij met wat ik in de spiegel zie’, ‘Ik ben trots op wie ik ben’, ‘Ik heb controle over mijn leven’, ‘Ik accepteer mezelf voor wie ik ben’.
  • Een post-it op de spiegel. Je plakt een post-it op de spiegel met bemoedigende woorden of schrijft met lippenstift een tekst op de spiegel. Dat is makkelijk!
  • Met een vriend of familielid voor de spiegel. Een beetje ongemakkelijk: samen met een vriend of familielid ga je voor de spiegel staan en beschrijf je om de beurt wat je ziet.

De komende week ga ik iedere dag één van de bovenstaande oefeningen testen. Misschien komen er in de loop van de week nog een paar bij. En natuurlijk schrijf ik over mijn bevindingen. Ik ben heel benieuwd!

Perhaps, we should love ourselves so fiercely, that when others see us they know exactly how it should be done – Rudy Francisco.

Doe je mee?

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.