Mindfulness Zen doen

Eerste hulp bij moeilijke gesprekken

Je bent het ergens niet mee eens, moet een ander overtuigen of juist teleurstellen. Moeilijke gesprekken zijn nooit leuk. Het goede nieuws is dat je er wel beter in kunt worden. Met mindfulness versterk je je aandacht, waardoor je zelfverzekerder het gesprek in gaat en scherper kunt reageren.

Voor het gesprek: verdiep je concentratie

Het is vast wel eens gebeurd dat je goed moest opletten, maar er eigenlijk met je hoofd niet bij was. Een bekende mindfulness oefening om meer in het nu te komen die weinig tijd en moeite kost, is het tellen van je ademhaling. Telkens als je inademt, begin je met tellen totdat je bij tien bent. Probeer je aandacht alleen bij het tellen te houden. Oefen dit vijf tot tien minuten op een rustige plek. Word je afgeleid door andere gedachten? Breng je aandacht dan weer terug naar je ademhaling. Het handige aan deze oefening is dat je het zelfs op de wc kunt doen!

Tips om je nog beter voor te bereiden:

  1. Sta stil bij je doel. Wat wil je bereiken tijdens het gesprek? Met een duidelijk doel, is de kans kleiner dat je achteraf ontevreden of teleurgesteld bent.
  2. Stel mogelijke scenario’s voor. Om niet voor verrassingen komen te staan, kan het nuttig zijn om alvast mogelijke scenario’s te verzinnen. Zo kun je sneller reageren op onverwachtse vragen tijdens het gesprek.
  3. Bedenk wat je wilt vragen. Door met vragen te komen, laat je zien dat je erover hebt nagedacht en dat je de moeite neemt om iets echt te begrijpen.

Tijdens het gesprek: maak contact met je lichaam

Er is een grote kans dat je gespannen bent. De kunst is om zo rustig mogelijk te blijven, zodat je beter antwoord kunt geven op vragen en de informatie goed opneemt. Je lichaam is hierbij een belangrijke graadmeter. Probeer je tijdens het gesprek bewust te zijn van de signalen die je lijf afgeeft. Klopt je hart sneller, adem je gehaast of tik je met je vingers? Alleen al zo rustig en laag mogelijk proberen te ademen met je buik, zorgt voor meer ontspanning. Let ook op je houding. Ga rechtop zitten en zet je voeten stevig op de grond.

Haal nog meer uit het gesprek door het volgende te doen:

  1. Gebruik voorbeelden. Een voorbeeld verrijkt een antwoord, het gaat meer leven en zet het in perspectief. Met een goed voorbeeld snapt de ander sneller wat je bedoelt.
  2. Herhaal wat er gezegd is. Door de spanning vergeet je soms wat de ander zei. Probeer daarom tussendoor af en toe een pas op de plaats te maken en in je eigen woorden te formuleren wat er gezegd is. Zo voorkom je misverstanden en laat je zien dat je er zeker van wilt zijn dat je de ander begrijpt.
  3. Neem de tijd. Spanning geeft een opgejaagd gevoel, maar je ben niet verplicht om overal een pasklaar antwoord op te geven. Heb je tijd nodig? Zeg dan hardop dat je even moet nadenken. Als je er tijdens het gesprek niet uitkomt, dan is ‘ik kom hier later op terug’ een goede zin. De ander heeft zo in elk geval een antwoord en je creëert tegelijkertijd ruimte voor jezelf. Vind je het moeilijk niet meteen ergens op in te gaan? Lees dan dit artikel.

Heb jij wel eens een moeilijk gesprek gehad? Wat deed je toen?

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.