Yoga Zen doen

Harmoniseer je levensenergie met de bandhas

Harmoniseer je eigen levensenergie met de 'bandhas'

Naast het bewust worden van je dristhi, ademhaling en gedachten, kun je tijdens yoga ook leren over de bandhas. Vaak voelen we ons goed als we merken dat deze energie door ons lichaam stroomt. Zodra je de bandhas activeert, breng je je levensenergie in balans.
Door Belle Jansen

Bandha betekent ‘binden’ of ‘slot’ in het Sanskriet. Met ‘bandhas’ wordt verwezen naar de energiesloten in je lichaam. In het Engels wordt dit vaak vertaald als ‘key‘ of ‘lock‘. Naast ‘slot’, is het ook de vertaling van ‘sluis’; iets dat verbindt. Als je de bandhas activeert, wordt prana, de levensenergie, geharmoniseerd en in je lichaam vastgehouden. Gestagneerde energie worden opgeheven en de prana kan weer door je hele lichaam stromen.

Kalme geest

Volgens de yogafilosofie leidt het beheersen van de energiesloten tot het beheersen van de gehele yoga practice, zowel fysiek als mentaal. Het helpt je tijdens het veranderen van houding, het vasthouden van een houding voor langere tijd en bij het aanleren van nieuwe houdingen. Het reguleert ook je hormoonhuishouding, metabolisme en spijsvertering. Je traint voortdurend je concentratie, het brengt regelmaat in je ademhaling en zorgt voor een kalmere geest.

Anus, middenrif, keel

Er zijn drie bandhas in het lichaam. Ook is er een vierde die deze samen combineert.

  1. Mula bandha (anus):
    Om deze bandha te activeren, trek je in gedachten je staartbeen en schaambeen naar elkaar toe. Bij vrouwen zit de mula bandha onderaan de bekkenbodem, achter de baarmoederhals. Het is het makkelijkst uit te leggen door je voor te stellen dat je ontzettend nodig moet plassen en poepen tegelijk, maar het moet ophouden. Als man vind je de mula bandha door het gebied tussen je anus en testikels aan te spannen.
    Mula bandha zorgt ervoor dat je de energie naar boven laat stromen en in je lichaam vasthoudt, in plaats van naar beneden laat ontsnappen. Hierdoor zul je je tijdens je yogasessie lichter op de mat voelen en makkelijker van de ene in de andere houding komen.
  2. Udiyanna bandha (middenrif):
    Udiyanna betekent het omhoog liften van energie. Trek je navel naar achteren richting je ruggengraat en omhoog om deze bandha actief te maken. Je zuigt als het ware op je inademing je buik en buikholte-organen naar binnen, zodat er een holte ontstaat. Je middenrif komt omhoog en zet uit.
    Doordat je je energie met veel kracht naar boven brengt, helpt deze bandha je om makkelijker te springen, dieper te twisten en bij omgekeerde houdingen. Ook versterk je je spieren in je core en bescherm je je onderrug.
  3. Jalandhara bandha (keel):
    Het derde energieslot wordt actief door de nek te verlengen en de kin iets in te trekken. Je brengt niet alleen je kin naar je borstbeen, maar je lift ook je borstbeen op naar je kin. Deze bandha wordt in verschillende houdingen vaak al ‘automatisch’ geactiveerd, zoals in de ploeg en schouderstand. Het zorgt ervoor dat de energie niet naar je hoofd stroomt en kalmeert je zenuwstelsel. De druk die je op de keel brengt, bevordert de doorbloeding en brengt je schildklier en stofwisseling in balans.
  4. Maha bandha:
    Maha betekent ‘groot’. Maha bandha is het uitvoeren van alle drie de bandhas tegelijkertijd.

Bandhas loslaten

Het leren activeren van de bandhas is lastig weet ik uit ervaring. Begin met het oefenen van mula bandha en werk daarna langzaamaan toe naar udiyanna bandha, jalandhara bandha en uiteindelijk de mala bandha. Je hebt in het begin heel veel concentratie nodig en lichamelijke kracht om de energiesloten zelfs maar een minuut achter elkaar actief te houden. Probeer niet gefrustreerd te raken wanneer je merkt dat je de bandha ongemerkt al hebt losgelaten, maar word je ervan bewust en activeer het weer, keer op keer. Het enige dat je hierbij kan helpen is oefening. Des te vaker je tijdens een yogales of terwijl je thuis oefent je aandacht hierop richt, des te sneller je uiteindelijk de bandhas kan beheersen.

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.