Inzicht Zen denken

Het gras is even groen aan de overkant

Ik geloof dat het gras in mijn eigen tuin het groenste is. Als ik daar even aan twijfel, probeer ik er alles aan te doen om toch dankbaar te zijn. Dankbaarheid is namelijk iets dat je kunt trainen, mits je er bewust van bent.

Een tijd geleden zat ik in de auto bij een collega. Ondanks dat we ruim dertig jaar in leeftijd schelen, delen we dezelfde liefde voor Fleetwood Mac. Terwijl we door het platte Nederlandse landschap reden, klonk het nummer ‘Songbird‘ uit de speakers. Hij zette het geluid harder en de tekst: “And I wish you all the love in the world. But most of all, I wish it from myself”, vulde de auto. We zeiden niets, maar luisterden alleen. Ik was me toen heel bewust van dit bijzondere moment op een gewone dinsdagochtend. En juist omdat ik me hier zo bewust van was, denk ik nog vaak aan deze ochtend.

Zijn het de kleine dingen?

Als iemand mij twee jaar geleden had verteld dat de kleine dingen belangrijk zijn, had ik deze uitspraak direct bestempeld als cliché of tegeltjeswijsheid. Maar zoals een vriend laatst zei: “Dingen die cliché zijn, zijn vaak ook heel erg waar.” En eigenlijk heeft hij daar helemaal gelijk in. Juist omdat ik bewust(er) probeer te zijn van deze kleine en misschien wel alledaagse dingen, ben ik dankbaarder. Hierdoor besef ik: het gras is niet groener aan de overkant, maar minstens net zo groen.

Dankbaarheid trainen

Misschien klinkt het duf, maar ik heb een tijd iedere avond drie dingen opgeschreven waarvoor ik dankbaar ben. Gewoon in de notities van mijn telefoon met de datum erbij, zo kan ik het ook altijd teruglezen. Ik denk echt dat dankbaarheid iets is dat je kunt trainen. Hoe? Dit zijn een aantal ideeën:

  • Installeer een app die je hierbij helpt, zoals Gratitude Journal, Gratitude Diary of Day One. En vergeet de app vooral niet gebruiken.
  • Zeg vaker dankjewel. Niet alleen als iemand iets voor je doet, ook tegen de natuur, als je je gezond voelt of tegen je spiegelbeeld (haha!). Dit hoef je natuurlijk niet hardop te doen.
  • Probeer ook minder leuke momenten positief te bekijken. Deze zin vind ik heel treffend: “Be thankful when you’re tired and weary, because it means you’ve made a difference.”
  • Draai het om. Vraag aan een vriend/familielid/buurman waar hij of zij dankbaar voor zou zijn als diegene jou was. Beantwoord vervolgens dezelfde vraag voor de ander.

Wanneer voel jij je extra dankbaar?

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Mascha
    7 maart 2016 at 07:40

    Hele mooie tips. Zeker de laatste ga ik een keer toepassen.
    En vaker dankjewel zeggen vind ik ook een mooie!

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.