Psyche Zen denken

Hoe affirmaties helpen tegen stress

hoe affirmaties helpen tegen stress

Pas las ik dat niet wat je zegt grote invloed heeft op je leven, maar dat wat je denkt. Eigenlijk heel logisch, want de meeste gedachtes herhalen zich dag in dag uit in je hoofd. Alsof iemand continu de repeatknop ingedrukt houdt. Daarom zijn affirmaties ook zo krachtig. 

Door het lezen van Louise Hay’s boek ‘Je kunt je leven helen’, kwam ik achter het bestaan van affirmaties. Louise, de koningin van de affirmaties, is er namelijk van overtuigd dat je emotionele problemen en lichamelijke klachten kunt oplossen door positief te denken. Een pittige uitspraak die ik nooit zou doen, maar ik ben er wél van overtuigd dat wat je denkt grote invloed heeft op hoe je je voelt.

Eén van de beste trucs om positiever te denken, en je dus ook beter te voelen, is door gebruik te maken van affirmaties. Dat klinkt misschien als hocus-pocus, maar dat is het niet. Jelle’s uitleg vind ik heel duidelijk: “Een affirmatie is een soort leugentje dat je voor jezelf formuleert. Je omschrijft hoe je zou willen dat je de realiteit was. Door deze zin regelmatig voor jezelf te herhalen beginnen je hersenen het te geloven waardoor je deze realiteit meer en meer zult gaan ervaren.”

Stress + affirmaties = minder stress

Natuurlijk kun je iedere dag affirmaties gebruiken. Als je opstaat bijvoorbeeld, voordat je gaat slapen of gedurende de dag. Ik merk dat ik er vooral veel aan heb als ik me gestrest voel. Op deze momenten vind ik het namelijk de grootste uitdaging om positief te denken. Gelukkig ben ik niet heel vaak gestrest, maar als dat wel zo is dan spoken er gedachtes als ‘Dit gaat toch nooit lukken’, ‘Ik weet zeker dat ik te laat kom’ of ‘Ben ik alwéér gestrest’ door mijn hoofd. Het lijkt wel alsof het dan tien keer makkelijker is om negatief te denken in plaats van positief. Daarom probeer ik de laatste tijd op deze momenten bewuster te zijn van wat ik denk. Ook experimenteer ik met onderstaande affirmaties, die misschien ook nuttig zijn voor jou:

  • ‘Ik heb alle tijd.’
  • ‘Ik blijf altijd rustig.’
  • ‘Ik presteer het beste onder druk.’
  • ‘Alles komt altijd goed.’
  • ‘Ik laat alle spanning los.’

Ik denk dat affirmaties juist goed werken als je gestrest bent of als je wilt voorkomen dat je (nog) gestrest(er) wordt, omdat je op deze momenten snel verstrikt raakt in negatieve gedachtes. Door bovenstaande zinnen dan als een soort mantra in je hoofd te herhalen, is er (bijna) geen ruimte meer voor negatieve gedachtes. Hoe fijn is dat?

Be careful how you are talking to yourself because you are listening – Lisa Hayes.

Gebruik jij wel eens affirmaties?

BewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Janna
    6 maart 2018 at 07:05

    Ik had inderdaad al het gevoel dat dit werkt, fijn om te lezen dat het daadwerkelijk zo is. Het is een beetje zoals ’s ochtends vroeg je intentie uitspreken voor de dag. Mooi artikel!

  • Reply
    Frank
    16 maart 2018 at 18:00

    Dit werkt goed bij mij want je blijft er rustig bij. Het helpt echt

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.