Meditatie Zen doen

Hoe is het om 280 minuten te mediteren?

De afgelopen week daagden we onszelf uit om langer te mediteren, veertig minuten per dag om precies te zijn. Dat is ruim vier uur in een week. Hebben we het volgehouden? En zorgt langer mediteren echt voor bijzondere inzichten?

Lisa: “Zoals ik in het eerste artikel vertelde, mediteer ik meestal met een app. Na de challenge kan ik vertellen dat dit een behoorlijk verschil is met compleet in stilte mediteren. Alleen zitten zonder iets te doen, iets bij je te hebben, ergens naar te luisteren of aan te denken is een behoorlijke uitdaging. De eerste paar keren vroeg ik mezelf telkens af wat ik nou precies aan het doen was. Ook was ik binnen een paar minuten al aan het analyseren wat er met mij gebeurde (‘handig voor het artikel’) om mezelf er vervolgens aan te herinneren dat dit dus totaal niet de bedoeling is van een meditatie. Afin, je begrijpt dat mediteren geen kunstje is wat je binnen een paar minuten of uren onder de knie hebt.”

“Waar ik het meeste moeite mee had was ’s avonds mediteren. Ik ben een vroege slaper, dus als ik mijn pyjama al aan had, dan ging ik het liefst alvast in bed liggen. Stel het was iets later op de avond, dan kon ik mezelf met moeite uit bed houden. En liggend mediteren is natuurlijk niet echt mediteren. Bij een goede meditatiesessie concentreerde ik mij op de adem die telkens tussen mijn lippen bewoog tijdens het in- en uitademen. Als ik dat punt bereikte, dan was ik voor mijn gevoel echt aan het mediteren. Misschien klinkt dit een beetje gek, maar ook leek het alsof ik mijn ogen half open hield. Het is alleen niet zo dat ik een hele bijzondere ervaring heb meegemaakt. Op één dag voelde ik mij wel energieker en dat was niet omdat ik meer of beter had geslapen. Hoe dan ook moest ik bijna alle sessies inplannen, dus mediteren is geen gewoonte geworden na deze week. Ook gaat mijn voorkeur nog steeds uit naar mediteren met een app.”

Shirah: “Ik heb deze challenge compleet onderschat. Vooral het vroeger opstaan vond ik heel lastig. Zo ging op maandag mijn wekker om kwart voor zes en kostte het moeite om toch niet langer te blijven liggen. Eenmaal op mijn meditatiekussen voelde het fijn om de dag in stilte te beginnen. Eerst sliep ik nog half, maar daarna leek het alsof langzaam het licht aan ging in mijn hoofd. De twintig minuten leken wel erg lang te duren, dus keek ik tussendoor wel een keer op mijn telefoon. Die ochtend voelde ik me rustiger en vrolijker. Of is dat gewoon het placebo-effect? In de avond stelde ik mijn geduld weer op de proef. Vooral bij de laatste paar minuten voelde ik me intens rustig. Die nacht sliep ik zelfs beter en leek het wel alsof ik extra uitgerust wakker werd. Je zou bijna denken dat deze mediteer-week niet meer kon mislukken, maar dat deed het wel (een beetje).”

“De rest van de week was mijn geduld op en mijn motivatie ver te zoeken. De twintig minuten in de ochtend leken wel het dubbele en stilzitten leek bijna onmogelijk. Toen ik van gekheid niet meer wist wat ik moest doen, heb ik zelfs een keer op de kop gemediteerd (ja echt!). De excuses die ik voor mezelf bedacht om niet te mediteren, werden in de loop van de week steeds beter. Kwam het omdat mijn wekker nu wel extreem vroeg ging? Of omdat ik de drempel voor mezelf wel erg hoog had gemaakt? Ik weet het niet. De 280 minuten maakte ik afgelopen week met véél moeite (bijna) vol. Een ander mens voel ik me niet, maar wel een ongeduldiger mens. Misschien geef ik het binnenkort nog een kans.”

Veertig minuten mediteren per dag? Dit zijn onze tips!

  1. Mediteer zoals jij het fijn vindt. Op de kop, liggend op een schapenvacht of gewoon op een meditatiekussen. Hoe minder regels je jezelf geeft, hoe makkelijker het is.
  2. Moet je vroeg opstaan? Kies er dan voor om in de ochtend tien minuten te mediteren en in de avond een half uur.
  3. Veertig minuten per dag mediteren is niet het recept voor verlichting of een veel rustiger hoofd. Het is ‘maar’ tijd. Staar je dus vooral niet blind op de tijd, want vijf minuten is al mooi meegenomen.
  4. Hoe een meditatie voelt is per persoon anders, zeker als je net begint met mediteren. Probeer het beeld dat je hiervan hebt, los te laten.
  5. Heb geduld! Mediteren kost tijd, letterlijk en figuurlijk. Het betekent niet dat je na een week al een zenmaster bent, na een maand ook niet, misschien zelfs na een jaar of veel later zelfs.

Lijkt jou dit lastig?

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply
    Debby
    30 maart 2016 at 12:42

    Wat een goed idee 🙂 ik mediteer vaak liggend en dan val ik zo fijn in slaap :’D maar ook als ik zit hahaha. Ik kan dan zo ontspannen.

  • Reply
    Lisa
    30 maart 2016 at 14:34

    Veertig minuten mediteren… hmm… Ik denk dat ik het toch goed met hier en daar tien minuutjes. Ik vind het fijner en heb er ook meer aan dan een hele tijd stilzitten. 🙂

  • Reply
    Siem
    3 april 2016 at 08:19

    Leuk artikel! Herkenbaar aangezien ik ook al een paar meditatiepogingen heb gedaan. Bij mij werken dit soort dingen altijd het best in groepsverband.

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.