Mindfulness Zen doen

Hoe je je automatische piloot stopzet

Hoe je je automatische piloot op stop zet

De automatische piloot zien we vaak als iets negatiefs, terwijl het echt niet altijd verkeerd is. Dankzij deze piloot kunnen we bijvoorbeeld, zonder over elke stap na te denken, binnen twee minuten onze tandenpoetsen. Altijd zo leven is alleen wel zonde, want zo gaat alles aan je voorbij. Hoe schud je jezelf wakker en stop je de automatische piloot?

Eerder schreef ik al dat mindfulness mijn leven heeft veranderd. Eén van de vele voordelen is dat ik overal veel meer bij stil sta. Het gaat dan niet zozeer om hele grote gebeurtenissen, maar juist de kleine momenten. Zoals wanneer ik naar het station loop en de buitenlucht ruik of als ik buiten een kop koffie drink met een collega. Mindfulness heeft mij bewuster leren leven. Nog steeds zijn er momenten waarbij ik als een kip zonder kop reageer, maar het lukt mij steeds vaker deze reactie voor te zijn. Deze veranderingen hielpen mij minder op de automatische piloot te leven:

Rustig opstaan

Als ik de keuze zou hebben tussen vijftien minuten langer slapen of mediteren, zou ik vroeger voor het eerste hebben gekozen. Maar als ik bedenk wat mediteren in de ochtend mij oplevert, dan wil ik niet meer anders. Misschien ben je totaal geen ochtendmens en blijf je het liefst zo lang mogelijk in bed liggen. Ik raad je dan om eens een keer echt de tijd te nemen in de ochtend. Dus niet op het nippertje op tijd komen op je werk of college, maar op je gemak de dag beginnen. Je zult zien dat je zo veel meer (moois) meemaakt door alleen je wekker op tijd te zetten.

Een intentie zetten

Een intentie is eigenlijk niets meer dan een voornemen bedenken voor de rest van de dag. Een intentie zet je meestal in de ochtend, bijvoorbeeld voordat je gaat mediteren. Wil je minder gehaast leven, dan begint het al met je allereerste gedachte. Soms is dat best moeilijk, want als je net als ik met de trein naar je werk gaat, dan heb je niet altijd genoeg tijd om te bedenken hoe je de dag wilt beleven. De trein wacht immers niet. Toch heb ik gemerkt dat een paar seconden soms al genoeg is. Adem diep in en uit en word bewust van je intentie.

Extra langzaam doen

De automatische piloot helpt je alles lekker snel te doen, aankleden, tandenpoetsen, inchecken op het station, je laptop openen. Het gevaar hiervan is dat je soms te snel gaat op de momenten waarop het beter zou zijn om te vertragen. Je eten naar binnen schrokken zonder het echt te proeven, kan hierdoor een gewoonte worden. Ren je jezelf voorbij, probeer dan hierbij stil te staan. Stop desnoods met wat je aan het doen bent en neem even pauze. Die paar minuten voor jezelf, betalen zich dubbel en dwars uit. Start daarna rustig op en ga niet sneller dan nodig is. Ervaar het verschil.

Een reminder

In de waan van de dag is het moeilijk mindful te blijven. Help jezelf daarom een handje met een reminder. Het kunnen verschillende reminders zijn: overdag af en toe een wekker zetten, een speciale afbeelding op je telefoon, een collega die je vraagt om er alert op te zijn dat je niet gehaast tegen hem of haar praat. Misschien gek, maar lekkere douchegel helpt mij herinneren aan het feit dat ik mag stilstaan bij elk moment. Telkens als ik ’s ochtends onder de douche sta en de geur ruik, bedenk ik me hoe fijn het is om in het nu te leven en niet gehaast te zijn.

Wat doe jij om minder op de automatische piloot te leven?

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Irene
    24 juli 2017 at 20:54

    Ik werd gek van dat rushen! Als ik naar m’n werk ga, sta ik anderhalf uur voor vertrek op zodat ik alles rustig kan doen. Ik moet nog wel een beetje de impuls onderdrukken om sneller te gaan. Maar ik wil net heel bewust alles gewoon op het gemakje doen. Genieten van de rust. Ik heb gemerkt dat ik me daardoor beter in m’n vel voel én liever ga werken.

    • Reply
      Lisa
      24 juli 2017 at 21:08

      Wauw, goed bezig hoor! Heerlijk dat ’s ochtends extra tijd hebt.

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.