Yoga Zen doen

Ik yoga dus ik ben… een vegetariër?

Ik yoga dus ik ben... Vegetarisch?

Als je aan yoga doet gaan mensen er vaak vanuit dat je vegetarisch eet. Bedrijven die alternatief eten aanbieden passend bij de yoga-leefstijl schieten als paddenstoelen uit de grond. Maar welke relatie is er tussen yoga en je eetpatroon? En hoe kan je door middel van de eetkeuzes die je maakt verdieping aanbrengen in je yoga practice?
Door Belle Jansen

Traditioneel gezien hebben yogi’s minstens twee redenen om geen vlees te eten: karma en ahimsa. Karma yoga leert ons dat alles wat we in ons leven ervaren een direct gevolg is van hoe we anderen in het verleden hebben behandeld. De manier waarop wij anderen behandelen bepaalt hoe anderen met ons omgaan. Hoe anderen ons behandelen, heeft invloed op hoe we onszelf zien. Hoe we onszelf zien bepaalt in hoge mate wie we zijn. En wie we zijn, wordt onthuld in onze acties.

In de Vedische filosofie betekent het eten van vlees slecht karma. De persoon die vlees eet, absorbeert alle negatieve gevoelens die de gedode dieren hadden. Alle woede, angst, pijn en al het lijden van het geconsumeerde vlees blokkeren de spirituele ontwikkeling van de yogi. Vlees voorkomt volgens deze filosofie dat de energie door het lichaam kan stromen, wat in feite meditatie, pranayama en asana nutteloos maakt.

Compassie en vrede

Er zijn ook sterke fundamenten voor een vegetarisch dieet in de yogasoetra’s. In het bijzonder in de eerste van de yamas: ahimsa. Ahimsa betekent letterlijk geweldloosheid en heeft betrekking op de manier waarop je met jezelf en met anderen omgaat. In het verlengde van dit principe wordt vaak aan het eind van een yogales het mantra ‘Lokah Samasta Sukinoh Bhavantu’ gezongen. Daarmee zeg je: ‘mogen alle wezens overal gelukkig en vrij zijn, en mogen de gedachten, woorden en daden van mijn eigen leven op de één of andere manier bijdragen aan dat geluk en aan die vrijheid voor iedereen’.

Het chanten van dit mantra is een manier om een groter bewustzijn te creëren over het algemene welzijn van iedereen. Het zorgt ervoor dat mensen zich ervan bewust zijn dat ze onderdeel zijn van een groter geheel. Ook wordt het gebruikt om meer compassie en vrede op te roepen.

Mindful eten

Voor veel yogi’s zijn karma en ahimsa de aanleiding om een vegetarisch of veganistisch dieet aan te houden. Maar of je wel of geen vlees eet, bepaalt niet alleen in welke mate je een ‘goede’ yogi bent, de mate waarin je consistent bent in je acties is veel waardevoller in mijn ogen. Als je geen vlees eet, maar op andere vlakken totaal geen compassie hebt voor andere mensen of dieren, ben je dan nog een leuk mens? Wat je wel of niet eet maakt je wat mij betreft niet een betere yogi, maar door een yogi te zijn zou je wel een betere eter kunnen worden. Wellicht leert yoga je om meer mindful te eten en wat de invloed van eten op jou is. Hierdoor kun je bewustere keuzes maken.

Verbeter je yoga practice

Er is een verband tussen wat we in onze mond stoppen, de vertering van ons voedsel en de fysieke en mentale uitkomsten daarvan. Eten heeft kwaliteiten. Het kan warm zijn, koud, nat, droog, kleverig, los. Het voedsel dat we kiezen, kan de kwaliteiten die al in het lichaam zijn verhogen of het kan helpen om ze in balans te brengen. Denk na over hoe je je voelt en wat je door middel van voeding hieraan kunt bijdragen.

Een banaan heeft bijvoorbeeld kleverige eigenschappen en is solide. Een banaan eten en deelnemen aan een yogales die zich richt op aarden, kan zeer nuttig zijn voor iemand die in zijn of haar hoofd leeft. En bij iemand die juist het gevoel heeft vast te zitten (‘in de modder’), zal het eten van de banaan de kleverige, vastzittende kwaliteiten die hij of zij al bezit vergroten.

  1. Denk na over hoe je je voelt als je eet. Neem even tijd voordat je gaat eten. Kijk er naar. Ruik het. Raak het aan. Spreekt het je aan?
  2. Eet met bewustzijn. Wees je bewust van hoe je je achteraf voelt. Voel je je opgeblazen? Op welk tijdstip heb je het gegeten? Hoe heb je het bereid? Heb je het zelf gekookt of gekocht? Was het vers en seizoensgebonden? Dit bewustzijn kan je helpen om veranderingen aan te brengen in je kook- en eetgewoonten.
  3. Bepaalde voedingsmiddelen helpen ons om meer bewust te worden. Denk aan voedsel dat natuurlijk is, vers en bereid met liefde. Andere voedingsmiddelen kunnen ons juist een prikkelbaar en agressief gevoel geven, zoals voedsel dat te zout is, bevroren of bewerkt. Wat voor soort voeding je eet kan je helpen in je yoga practice, of juist naar beneden halen.
  4. Eten is persoonlijk. Wat goed is voor de ene persoon, is misschien niet goed voor een ander. Wanneer we dit ervaren kunnen we onze kennis gebruiken om niet alleen onze gezondheid, maar ook onze yoga practice te verbeteren.

Verdieping

Wat je wel of niet eet, is een persoonlijke keuze. Ik vind dat je andere mensen niet hoeft te veroordelen om hun eetgewoonten. Ik heb zelf lange periodes vegetarisch en veganistisch gegeten, maar momenteel eet ik wel vlees en vis. Het verbieden van bepaalde voedingsmiddelen werkt voor mij namelijk niet. Door goed naar mijn lichaam te luisteren, eet ik wat mijn lichaam vraagt en met mate. Hierdoor heb ik minder het gevoel dat ik vastzit en beoefen ik dus geweldloosheid ten opzichte van mezelf.

Uiteindelijk hangt het af van wat het doel is van jouw eigen les. Als je aan yoga doet om stress te verminderen of fysiek fitter en flexibeler te worden, maakt je dieet niet per se een verschil. Alleen als je yoga ook ziet als een spirituele ontwikkeling voor jezelf, dan zal het integreren van een vegetarisch dieet misschien ook bij jou voor verdieping zorgen.

Wat vind jij: kun je vlees eten en jezelf toch een yogi noemen?

BewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewaren

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Marjan
    5 februari 2018 at 12:30

    Ik doe aan yoga en mediteer. Ik vind het milieu belangrijk en probeer om zo min mogelijk afval te produceren. Ik hou van lekker buiten zijn, hardlopen, fietsen. Ik vind het fijn om thuis te zijn, mijn eigen veilige plekje. Ik glimlach naar de mensen die ik op straat tegenkom. Ik sta graag in de keuken, nieuwe receptjes uitproberen. Ik eet vegetarisch, over het algemeen plantaardig. Dus wie ben ik dan? Een yogi, groen meisje, natuurmens, huismus, aardig, vegetariër, hobbykok? Ik ben mezelf en hoef niet perse in een hokje. En ik oefen om ook anderen niet in een hokje te duwen 🙂 Doe wat voor jou goed voelt, dan kom je al een heel eind X

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.