Psyche Zen denken

Leer omgaan met je innerlijke criticus

Beter omgaan met je innerlijke criticus

Iedereen heeft een innerlijke criticus. Het is de stem in je hoofd die vertelt dat je iets niet kunt, niet goed genoeg bent en je aan het twijfelen brengt. Bij de één steekt hij soms de kop op en bij de ander is hij altijd op de achtergrond aanwezig. Je hebt er alleen helemaal niets aan. 

Een paar weken geleden werden Lisa en ik geïnterviewd door Patrick Kicken voor zijn podcast ‘Leven zonder stress’ en zijn YouTube-kanaal. Een grote eer en een bijzonder leuk gesprek, alleen ging ik na afloop twijfelen. ‘Zou het wel leuk zijn om naar te luisteren?’, ‘Heb ik wel zinvolle dingen gezegd?’ en ‘Zag ik er niet gek uit?’, spookte door mijn hoofd. Ik ben alles behalve een binnenvetter dus deelde deze twijfels met Patrick en Lisa. “Dat is je innerlijke criticus”, zei Patrick meteen. Er volgde een open gesprek over deze kritische stem, ook wel superego, die bijna iedereen heeft. Niet eerder was het mij opgevallen hoe negatief, zwart-wit en streng deze stem is. Daarom zocht ik naar tips om hier beter mee om te gaan. En uiteraard deel ik die.

Creëer afstand van je innerlijke criticus

Hoor je weer die vervelende, negatieve stem? Pak pen en papier, of je telefoon, en schrijf op wat je hoort. Schrijf het eerst in de ik-vorm op, bijvoorbeeld ‘ik doe ook nooit iets goed’. Streep het door en schrijf het dan in de jij-vorm op: ‘jij doet ook nooit iets goed’. Zo creëer je iets meer afstand van deze negatieve gedachtes. Het kan ook helpen om deze stem een lelijke naam te geven, zoals Gremlin of Mr. Shithead. Dan kun je denken: ‘O, daar heb je Gremlin weer.’ Een tip die ook vaak wordt gegeven: teken je innerlijke criticus.

Neem het niet te serieus

De innerlijke criticus wordt ook wel inner troll genoemd. Neem het daarom niet te serieus (of juist wel, zie de volgende tip). Ik probeer mezelf aan te leren om vaker ‘Nou en’ te denken. Stel dat ik begin met het schrijven van een artikel en mijn innerlijke criticus zegt: ‘Dit gaat toch niemand lezen’, dan denk ik: ‘Nou en’. Trek ik een broek aan die volgens deze inner troll niet staat, dan denk ik hetzelfde. Eigenlijk steek je zo denkbeeldig je tong uit. Heel effectief!

Zie het als raadgever

Voor sommige mensen blijkt de innerlijke criticus een belangrijke raadgever, een inner guru bijna. Een totaal andere aanpak dan ‘nou en’ denken, is goed luisteren naar deze stem. Je kunt zo patronen ontdekken. Stel jezelf hierbij de volgende vragen: wanneer hoor ik deze stem vooral? Hoe reageer ik hierop? Wat kan ik leren van hetgeen dat deze stem zegt? Misschien ontdek je wel dat je innerlijke criticus altijd aanwezig is als je iets nieuws doet of bij bepaalde mensen in de buurt bent.

Heb jij last van een innerlijke criticus? En hoe ga je hiermee om?

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply
    Claire
    28 april 2017 at 22:20

    Wat een fijne tips, hoewel ik het echt lastig vind om die innerlijke criticus de mond te snoeren. Soms luister ik ernaar omdat er af en toe een kern van waarheid in zit. Maar vaak gelukkig ook niet 🙂

    • Reply
      Shirah
      30 april 2017 at 17:45

      Knap dat het lukt om er vaak niet naar te luisteren!

  • Reply
    Irene
    29 april 2017 at 15:05

    Die “nou en” ga ik ook wat vaker denken! Goeie tip!

    • Reply
      Shirah
      30 april 2017 at 17:45

      Leuk om te horen! Voor mij werkt het heel goed.

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.