Meditatie Zen doen

Luister beter naar je gevoel met deze meditatie oefening

Open je hart met deze meditatie oefening

Sta jij wel eens stil bij wat je echt wil? Voel je diep van binnen waar je naar verlangt? Het zijn grote vragen die je meestal niet zomaar beantwoordt. De volgende meditatie oefening helpt je dichterbij het antwoord komen.

We zijn het gewend om in ons dagelijks leven vooral ons hoofd te gebruiken. Dit doen we bij hele kleine keuzes, zoals bedenken wat we vanavond gaan eten, maar ook bij vragen waar we iets meer tijd voor nodig hebben, zoals of onze huidige partner wel de ware is. Een typisch voorbeeld dat laat zien hoe graag mijn hoofd het liever overneemt van mijn gevoel, is toen ik niet wist of ik het uit moest maken met één van mijn ex-vriendjes. Stiekem wist ik het antwoord wel, maar ik maakte als nog een lijstje met voor- en nadelen van beide opties​. Zo wist ik echt zeker dat ik het wilde uitmaken.

Open je hart

Met logisch nadenken is niks mis, zolang je hoofd maar hetzelfde wil als je hart. Het kan daarom geen kwaad om wat vaker stil te staan bij je gevoel. Bij een moeilijke beslissing kan deze oefening je op weg helpen om meer naar je gevoel te luisteren.

  1. Ga rustig zitten en sluit je ogen.
    Neem de tijd om tot rust te komen en concentreer je op je ademhaling. Je wordt vanzelf meer ontspannen, doordat je langzamer en dieper ademhaalt.
  2. Verplaats je aandacht naar je hart.
    In plaats van naar je ademhaling, ga je nu met je aandacht naar je hart. Als je dat prettig vindt, kun je ook je handen op je hart leggen. Houd je aandacht hier een paar minuten bij.
  3. Denk aan een liefdevolle herinnering.
    Laat je hart nog meer openen door een liefdevol gevoel op te wekken. Dit gaat het makkelijkst door aan een fijne herinnering te denken, waar je vanzelf een glimlach van op je gezicht krijgt.
  4. Stel jezelf een vraag.
    Misschien kun je nu ook een vraag stellen, waar je al langer mee worstelt en niet zo goed het antwoord op weet. Wat zie, voel of hoor je als je deze vraag stelt?
  5. Ga terug naar je ademhaling en open langzaam je ogen.

Bron: Liefde Is Gezond.

Wat doe jij om beter naar je gevoel te luisteren?

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.