Inzicht Zen denken

Maak van ontspannen geen moetje

Maak van ontspannen geen moetje

Met alle meditatie-apps, yogalessen en mindfulnesscursussen, lijkt ontspanning binnen handbereik. Maar wat als het je gewoonweg niet lukt om te ontspannen? Dan is het tijd om er geen moetje meer van te maken. 

Ik spreek wel eens vrienden en collega’s die het over een andere boeg willen gooien omdat ze zich te gestrest voelen. “Vanaf morgen mediteer ik minstens tien minuten per dag, volg ik één keer in de week een yogales en slaap ik elke nacht minimaal acht uur.” Dit zijn stuk voor stuk mooie voornemens, maar ik krijg het er ook een beetje benauwd van. Wat als het niet lukt? En je bijvoorbeeld helemaal niet goed kunt slapen omdat je nog steeds gestrest bent?

Opgefokt

Er zijn tegenwoordig talloze meditatie-apps die je helpen rust te vinden in deze razendsnelle wereld. Van Headspace en Buddhify tot minder bekende apps zoals Smiling Mind. Ook komen er nog steeds yogascholen bij en is de drempel om mindfulness te beoefenen nog nooit zo laag geweest. Hierdoor lijkt het alsof je je binnen no time niet meer gestrest en onrustig kunt voelen. Misschien denk je zelfs: ‘Even een paar minuten mediteren en weg is de onrust.’ Het kan dan heel frustrerend zijn als het niet lukt.

Tijdens de meditatiecursus die ik volg, leer ik dat elk gevoel er mag zijn. Ook vervelende gevoelens, zoals boosheid, angst en irritatie. De kunst is deze gevoelens te accepteren in plaats van extra hard te werken zodat ze verdwijnen. Je kunt namelijk nog zo hard je best doen tijdens het mediteren, daar word je niet meer ontspannen van. Sterker nog: het werkt vaak averechts als je mediteert met als doel zen weer op te staan. Dat schreef ik ook op Instagram: ‘Hoe meer je van jezelf moet ontspannen, hoe meer opgefokt je raakt.’

Whatever the present moment contains, accept it as if you had chosen it. – Eckhart Tolle

Opnieuw beginnen

Mindfulness leert je leven met meer aandacht, maar mindful leven houdt ook in dat je nergens naar probeert te streven. Zeker als je het gewend bent om het ene na het andere doel te halen, kan het in het begin heel onwennig voelen om dingen gewoon te laten gebeuren. Mijn tip om van ontspannen geen moetje te maken, is: begin klein en houd een open blik. Word je van mediteren alleen maar onrustiger? Dan geef je het morgen een nieuwe kans of zoek iets wat beter bij je past. Het mooie is: elk moment kun je opnieuw beginnen. Ook ik voel me de ene dag meer ontspannen na het mediteren dan de andere dag. Maar het feit dat ik elke dag even stil sta bij wat er in mij omgaat, vind ik al meer dan de moeite waard. Het maakt dan niet uit hoe ik me voel als ik mijn ogen weer open.

Tip: het boek ‘Je moet (bijna) niks’ van Lianne Keemink is een aanrader als je het lastig vindt om te stoppen met moeten. Ik schreef er ook een review over.

– Dit artikel bevat een affiliate link. Als je via deze link iets koopt, krijgen wij daar een kleine vergoeding voor. –

Voel jij ook de druk om te ontspannen?

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.