Meditatie Zen doen

Mediteren tegen angst en spanning

Mediteren tegen angst

Laatst gaf ik een presentatie waar ik een beetje zenuwachtig voor was. Dankzij een simpele meditatie oefening voelde ik me gelukkig snel weer kalm. In dit artikel deel ik hoe deze oefening jou ook kan helpen als je je angstig of gespannen voelt.

Je herkent het vast wel: vlak voordat je iets gaat presenteren, voel je de zenuwen door je lichaam gieren. ‘Zal mijn verhaal wel goed overkomen?’, schoot er door mijn hoofd. Hoe dichterbij de presentatie kwam, hoe meer spanning ik in mijn buik voelde opkroppen en hoe sneller mijn hart ging kloppen. Mijn eerste reactie op deze lichamelijke sensaties was: ‘Stop, dit wil ik niet voelen!’ Maar in plaats van het zenuwachtige gevoel weg te drukken, probeerde ik er nu juist naartoe te ademen. Door de spanning de ruimte te geven en het nare gevoel te omarmen, verdween het juist. Een paar minuten later stond ik best relaxt op het podium.

Visualiseer een zwarte wolk

Het fijne aan mediteren vind ik dat je het overal kunt doen. Dus ook al zit je in een volle zaal met mensen te wachten totdat je iets moet presenteren, dan kun je je nog steeds prima op je ademhaling focussen. Wat ik daarna deed, was het volgende:

  1. Ik ging op zoek naar de spanning in mijn lichaam. Ik voelde het vooral in mijn buik en borst.
  2. In plaats van het vervelende gevoel te negeren, probeerde ik het helemaal toe te laten, zelfs al klopte mijn hart nog zo hard en was mijn buik nog zo onrustig. Bij elke in- en uitademing hield ik mijn aandacht bij mijn buik en borst.
  3. Vervolgens visualiseerde ik dat de zenuwen in mijn lichaam de vorm aannamen van een donkere wolk.
  4. Op elke uitademing deed ik alsof de zwarte wolk steeds een beetje kleiner werd en mijn lichaam verliet.
  5. Hier ging ik net zo lang mee door totdat er geen wolk meer te bekennen was.

Geen gevaar

Als we iets eng vinden, is één van de meest voorkomende reacties om ervan weg te lopen. In de oertijd was dit een logische reactie; niemand wil opgegeten worden door een tijger of leeuw. Daarom ren je bij gevaar zo hard als je kunt. Nog steeds geeft ons lichaam op sommige momenten van nature dit signaal, terwijl er eigenlijk geen echt gevaar dreigt. Zoals bij het geven van een presentatie aan een groep onbekende mensen. Ik weet nu dat je jezelf juist helpt door ‘het gevaar’ op je af te laten komen en vervelende gevoelens te omarmen. Deze oefening is het bewijs dat je slechts één minuut nodig hebt om dichterbij het ongemak te komen, je gevoelens te accepteren en ze vervolgens weer los te laten.

‘Fear is a natural reaction to moving closer to the truth.’ – Pema Chödrön

Wat doe jij om angst en spanning los te laten?

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.