Meditatie Zen doen

Mediteren tegen angst en spanning

Mediteren tegen angst

Dat Shirah en ik deze website hebben, wil niet zeggen dat we ons altijd zen voelen. Zo gaf ik laatst een presentatie waar ik zenuwachtig voor was. Door een simpele meditatie oefening voelde ik me gelukkig snel weer kalmer. In dit artikel deel ik hoe deze oefening jou ook kan helpen als je je angstig of gespannen voelt. 

Je herkent het vast wel: vlak voordat je iets gaat presenteren, voel je de zenuwen door je lichaam gieren. ‘Zal mijn presentatie straks wel goed overkomen?’, schoot er door mijn hoofd. Hoe dichterbij de presentatie kwam, hoe meer spanning ik in mijn buik voelde opkroppen en hoe sneller mijn hart ging kloppen.

Mijn eerste reactie op al deze lichamelijke sensaties was: ‘Stop, dit wil ik niet voelen!’ Maar in tegenstelling tot wat ik anders altijd deed, het zenuwachtige gevoel negeren, probeerde ik er nu juist naartoe te ademen. Ik moest denken aan een meditatie oefening die ik ooit deed met de app ‘Stop, Breathe & Think’.

Zwarte wolk

Het fijne aan mediteren vind ik dat je het overal kunt doen. Dus ook al zat ik in een overvolle zaal met mensen te wachten totdat ik aan de beurt was, ik kon me nog steeds op mijn ademhaling focussen. Wat ik daarna deed, was het volgende:

  1. Ik ging op zoek naar waar ik de spanning kon voelen in mijn lichaam. In dit geval was dit mijn buik en borst.
  2. In plaats van het vervelende gevoel te negeren, probeerde ik het helemaal toe te laten, zelfs al klopte mijn hart nog zo hard en was mijn buik nog zo onrustig. Bij elke in- en uitademing hield ik mijn aandacht bij mijn buik en borst.
  3. Vervolgens visualiseerde ik dat de zenuwen in mijn lichaam de vorm aannamen van een donkere wolk.
  4. Op elke uitademing deed ik alsof de zwarte wolk steeds een beetje kleiner werd en mijn lichaam verliet.
  5. Hier ging ik net zo lang mee door totdat er geen zwarte wolk meer te bekennen was.

Door de spanning de ruimte te geven en het nare gevoel te omarmen, verdween het juist. Een paar minuten later stond ik relaxter op het podium dan wanneer ik het zenuwachtige gevoel had genegeerd. Dat weet ik zeker.

Geen gevaar

Als we iets eng vinden, is één van de meest voorkomende reacties om ervan weg te lopen. Kijkend naar de oertijd, was dit een logische reactie: niemand wil opgegeten worden door een tijger of leeuw, dus ren je bij gevaar zo hard als je kunt. Nog steeds geeft ons lichaam op sommige momenten van nature dit signaal, terwijl er eigenlijk geen echt gevaar dreigt. Zoals bij het geven van een presentatie aan een groep onbekende mensen. Ik weet nu dat je jezelf soms juist helpt door het gevaar op je af te laten komen en vervelende gevoelens te accepteren. Deze meditatie oefening is het bewijs dat je maar een paar seconden nodig hebt om dichterbij die ongemakkelijke emoties te komen, ze te omarmen en vervolgens weer los te laten.

Fear is a natural reaction to moving closer to the truth – Pema Chödrön

Wat doe jij om angst en spanning los te laten?

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply