Yoga Zen doen

Meer balans op en buiten je yogamat

Meer balans op en buiten je yogamat

In mijn leven ervaar ik veel pieken en dalen. Sommige weken bruis ik van de energie, doe ik elke avond wat leuks en voel ik me hartstochtelijk gelukkig, andere weken lig ik dagen achterelkaar al om half acht ’s avonds uitgeput in bed en kan ik me intens verdrietig voelen. Yoga helpt mij weer in balans te komen.
Door Belle Jansen

Ik drink groene smoothies, eet quinoa en vegan bananenbrood en tegelijkertijd geniet ik iedere dag van een grote kop koffie, hou ik van rode wijn en een lekker stuk taart of chocolade op zijn tijd. Om mijn aandeel in milieuvervuiling te verminderen, eet ik weinig dierlijke producten en probeer ik minimalistisch te leven, maar ik vlieg wel ieder jaar naar de andere kant van de wereld. ’s Ochtends oefen ik (met de fijne Headspace-app) mindfulness en meditatie, maar haastend op de fiets door de stad ben ik soms alles behalve zen. Al deze dingen samen maken mij wie ik ben, maar soms zou ik minder extreem willen zijn en wat meer stabiel.

Frisse moed

Net als ik streven meer mensen naar balans in hun leven: een goed evenwicht tussen inspanning en rust, sociale activiteiten en tijd voor jezelf, verplichtingen en spontaan leuke dingen doen, structuur hebben in je leven zonder in de welbekende sleur te komen en ga zo maar door.

Tijdens de yogalessen die ik geef, benadruk ik het belang van luisteren naar je lichaam, maar af en toe loop ik mezelf in mijn persoonlijke leven totaal voorbij, waardoor ik fysiek instort. Dan heb ik weer een week nodig waarin ik heel veel slaap en yoga doe, rust in mijn hoofd krijg door lekker buiten in de natuur te zijn en tijd voor mezelf heb. Daarna ga ik er weer met frisse moed tegenaan met het voornemen om mijn grenzen voortaan beter te bewaken.

Fysieke en mentale patronen

In iedere yogales zit wel één of meerdere balansoefeningen, maar waarom is het zo belangrijk om deze te beoefenen? Je hebt een combinatie van concentratie en vertrouwen, een snel reactievermogen, behendigheid, coördinatie en kracht nodig om in balans te blijven en te voorkomen dat je pijnlijk valt. Ook de neuromusculaire connectie (de communicatie tussen je hersenen en je spieren) wordt versterkt en je werkt aan structurele integratie, het samenwerken van verschillende delen van je lichaam voor een gezamenlijk doel.

Het verliezen van je balans uit een asana (yogahouding) staat symbool voor hoe je omgaat met uit balans raken in je dagelijks leven. De asana’s geven je de kans om je fysieke en mentale patronen te onderzoeken. Word je boos op jezelf en geef je er gefrustreerd de brui aan als iets niet lukt? Of lukt het om zonder (te veel) zelfkritiek weer rustig opnieuw te proberen je balans terug te vinden?

Innerlijke rust

Wanneer je gedachten ergens anders zitten, is het bijna onmogelijk om je evenwicht te bewaren. Het is dus belangrijk dat je je focust op de oefening en je niet laat afleiden door allerlei gedachten. Op die manier dwingt je lichaam je als het ware tot meditatie en bevordert het je innerlijke rust. Hierdoor voel je je kalmer en meer geaard. Let daarnaast op het volgende:

  • Zorg dat de fundering van de houding sterk is. Bij een staande balanshouding, bijvoorbeeld in de derde krijger en utthita hasta padangusthasana, is het belangrijk dat je staande been actief is. Door de bal van je voet stevig in de mat te drukken, span je de bovenbeenspieren aan, maar vergeet ook het andere been niet. Flex die voet!
  • Bij een arm-balanshouding spreid je je vingers wijd en duw je de bal van je hand en iedere vinger en knokkel stevig in de mat. Let bij de kraai, tripod hoofdstand en vliegende duif ook op de ellebogen: positioneer je armen in een hoek van ongeveer 90 graden, met je ellebogen recht boven je polsen.
  • Span de spieren in je buik en onderrug aan, een sterke core helpt.
  • Laat je ogen rusten op een vast punt dat niet beweegt, op de grond onder of muur voor je, zonder ‘hard’ te staren.
  • Focus op je ademhaling. Laat deze rustig, regelmatig en soepel verlopen. Visualiseer dat je ademhaling gaat naar het punt in je lichaam dat het hoogste is, en voel je daar licht!

Wil je jezelf nog meer uitdagen tijdens één van de balanshoudingen? Probeer dan eens je ogen omhoog, naar het plafond of de lucht, te richten. Je kunt ook je ogen sluiten en kijken wat er dan gebeurt.

Grotere betekenis

Het is een cliché, maar oefening baart echt kunst. Des te vaker je een houding doet, des te beter je erin wordt. En dat geldt ook voor het terug in balans komen in het echte leven. De houdingen die we aannemen hebben een grotere betekenis dan alleen de fysieke. Bij een houding waarin je evenwicht op de proef wordt gesteld, gaat het ook om hoe je omgaat met de angst om te vallen en je reactie op het verliezen van je evenwicht. Jezelf fysiek in balans brengen en je evenwicht bewaren, is een oefening waarbij je ook mentale en emotionele stabiliteit in je leven cultiveert.

Balance is the essence of all hatha yoga, and mastering physical balance is the key to mastering mental and emotional balance, as well.

Wat helpt jou om in balans te komen?

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Merle
    28 september 2016 at 11:32

    Prachtig, ik krijg al helemaal zin om zelf aan yoga te gaan doen. Fijn artikel!

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.