Mindfulness Zen doen

Mindful eten: zo doe je dat

Mindful eten: zo doe je dat

Een boterham eten terwijl je door Instagram scrolt of een hamburger in drie happen opeten nadat je door de McDrive bent gesjeesd. Iedereen weet hoe niet mindful eten eruitziet. Maar hoe eet je met aandacht zonder dat het hogere wiskunde is?

Eens in de zoveel tijd neem ik me voor om met meer aandacht te eten. Niet meer achter mijn laptop of snel voor een vergadering. En ook niet als ik helemaal geen trek heb, maar me eigenlijk verveel. Toch had ik altijd genoeg smoesjes om op dezelfde manier te blijven eten, namelijk:

  • Ik dacht altijd dat mindful eten een hele tijdrovende klus was. Niet handig op mijn werk, waar ik geen kwartier de tijd heb om met mijn volle aandacht een snack te eten.
  • Eten met meer aandacht associeerde ik met de bekende rozijnoefening. Ik heb niet altijd zin om mijn eten eerst uitgebreid te bekijken, eraan te voelen, het vervolgens uitgebreid te proeven en in slow motion op te eten. Ook weet ik zeker dat mijn collega’s mij vreemd aankijken als ik dit ritueel met een appel uitvoer. En wat als ik in een restaurant eet? Gasten heb? Of verschrikkelijke trek?

Wat ik eigenlijk wel wist en dit boek bevestigde, is dat mindful eten helemaal niet zo ingewikkeld en tijdrovend hoeft te zijn. Met hele kleine aanpassingen kun je al bewuster en met meer aandacht eten. Er komt geen oefening met rozijn aan te pas! Als je denkt: ‘Mindful eten, waar is dát nu weer voor nodig?’, dan raad ik je aan om dit artikel te lezen van The Huffington Post en dit artikel van Zen Habits.

11 eenvoudige tips om mindful te eten

  1. Zet een timer. Het klinkt niet zo gezellig, maar door een timer te zetten bij een grotere maaltijd kun je goed meten of je een snelle of langzame eter bent. Als je ongeveer twintig minuten over een maaltijd doet, ben je goed bezig.
  2. Gebruik je zintuigen beter. Je hoeft niet al je zintuigen bewust te gebruiken tijdens het eten, maar kies er tenminste één. Bij het ontbijt focus je je bijvoorbeeld op de geur, bij een snack op de structuur en bij het avondeten kijk je eerst aandachtig naar je eten voordat je het in je mond stopt. Als je veel tijd hebt, kun je ook deze checklist gebruiken.
  3. Eet met je andere hand. Ben je rechts? Eet dan eens met links. En andersom. Je eet automatisch langzamer als je met je niet dominante hand eet.
  4. Sta stil bij waar je eten vandaan komt. Van mijn favoriete meditatie-app heb ik geleerd om er vaker bij stil te staan waar mijn eten vandaan komt. Het klinkt wat zweverig: maar bedenk hoeveel tijd, water, zon en liefde er voor nodig is geweest voordat er een wortel/broccoli/tomaat op je bord ligt. Misschien weet je zelfs welke boer het heeft geoogst, zodat je eten echt een gezicht krijgt. Sta ook stil bij de tijd en aandacht die de kok in de maaltijd heeft gestopt. Of je dit nu zelf bent of iemand anders. En besef dat het niet vanzelfsprekend is om een bord vol eten te hebben. Iets om dankbaar voor te zijn.
  5. Leg na elke hap je mes, vork en lepel neer. Door terwijl je kauwt al een volgend stuk broccoli op je vork te prikken, eet je niet met aandacht. Je bent niet bezig met wat je nu eet, maar wat je straks in je mond stopt. Leg daarom na elke hap je vork, mes of lepel even neer of breng je bestek naar beneden. Hoe verder van je mond, hoe beter. Neem pas een volgende hap als de vorige hap in je maag ligt.
  6. Kijk hoe je je voelt na het eten. Door er bewust bij stil te staan hoe ik me voel nadat ik heb gegeten, heb ik ontdekt dat havermout voor mij het perfecte ontbijt is. Het geeft me energie, ik zit lang vol en heb geen last van suikerpieken en -dalen. Waardevolle informatie.
  7. Kauw dertig keer. Als je vaker kauwt eet je langzamer en bewuster. Dertig keer vind ik een onmogelijke opgave. Liever houd ik het bij vijftien keer kauwen per hap.
  8. Gebruik je vork om te prikken niet om het eten te vervoeren. Je vork kun je als een soort plateau gebruiken om zo snel mogelijk zoveel mogelijk eten naar je mond te vervoeren. Gebruik het liever om te prikken. Stukje voor stukje.
  9. Benoem wat je proeft. Smaakt het zoet, zuur, zout, bitter of umami? Van de term umami had ik nog nooit gehoord, het betekent zoiets als hartig. Je kunt de smaken hardop benoemen, maar ik doe het liever in mijn hoofd.
  10. Stel jezelf een vraag voordat je een hap neemt. Zo voorkom je dat je eet zonder dat je trek hebt. Vragen die kunnen helpen: “Ben ik blij met mezelf als ik dit straks heb gegeten?”, “Heb ik echt trek?” en “Maak ik mijn lichaam hier nu het meest gelukkig mee?”.
  11. Houd het luchtig. Eten is leuk en moet dat ook blijven.

Mindful eating is eating with intention while paying attention – Kati Konersman.

Kost het jou moeite om met aandacht te eten? En heb jij nog een goede tip?

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.