Mindfulness Zen doen

Mindfulness bij negatieve emoties

Mindfulness bij negatieve emoties

Er zijn dingen waar ik me enorm druk om kan maken, of het nu gaat om een lekke band of een verwachting die niet is waargemaakt. Hoewel het makkelijk is om meteen in de paniekstand te schieten, lukt het mij al iets beter om afstand te nemen van mijn gevoelens. Wat mij hierbij helpt is mindfulness.

Een opmerking van een collega, een slechte beoordeling of mensen die aan de linkerkant van de roltrap staan waardoor jij de trein nét niet haalt. Er zijn genoeg redenen om je elke dag druk te maken. Bij negatieve emoties zijn we meestal geneigd hier volledig in op te gaan en deze gevoelens op iemand af te reageren. Dat voelt nou eenmaal nuttiger en beter dan jezelf inhouden.

Waarom zou ik me niet laten meeslepen?

In plaats van je laten meeslepen door emoties, helpt mindfulness om deze emoties te accepteren, zodat je je niet meer laat beheersen door je gevoelens. Jezelf laten gaan kan soms heerlijk voelen, maar zeg nou zelf: hier schiet je uiteindelijk niet zoveel mee op. De energie die je verspilt aan een emotionele uitbarsting kun je daarom beter gebruiken voor iets waar je wel mee vooruit komt, door een voorval te accepteren of bijvoorbeeld een actieplan te maken. Bovendien doe je jezelf te kort door je mee te laten slepen door je gevoelens, want stress heeft een negatieve invloed op je lijf.

Hoe blijf je wel mindful?

Mindful omgaan met je emoties klinkt hartstikke wijs, maar hoe doe je dat dan? Met deze vier stappen, kom je al een eind:

  1. Erkennen. Op het moment dat je voelt dat er een heftige emotie opkomt, vraag je dan af: wat is dit voor emotie? Ben je boos, verdrietig, angstig? Beantwoord deze vraag desnoods hardop.
  2. Accepteren. Deze stap kan in het begin gek of eng aanvoelen. Waarom zou je een woedeaanval accepteren? Daarom daag ik je uit om boosheid of een verdrietige bui te omarmen. Pas als je het oké van jezelf vindt om sip of boos te zijn, kun je verder met stap drie.
  3. Wat voel je precies? Als je emoties iets minder heftig zijn, vraag je dan af wat je werkelijk voelt. Ben je echt boos? Of ben je eerder teleurgesteld? Waar komt die teleurstelling vandaan? Soms is het moeilijk om dichtbij een emotie te komen en kost dit even tijd, maar die tijd mag je jezelf gunnen.
  4. Afstand. Nadat je je emoties hebt bestudeerd en erkend, is het tijd om hier afstand van te nemen. Als je de vorige stappen hebt doorlopen, is dit waarschijnlijk vanzelf al gelukt. Je was boos en weet inmiddels waar dit gevoel vandaan komt, waardoor die boosheid niet meer onderdeel van jou uitmaakt.

Dit stappenplan klinkt best rationeel, maar ik weet zeker dat je er steeds beter in wordt naarmate je het oefent. Ook het besef dat emoties tijdelijk zijn, kan al opluchten. Je hoeft het dus niet te negeren, maar het is ook niet nodig om erin te blijven hangen.

Mindfulness bij heftige emoties

Bron: Pinterest

Wat doe jij als je boos of verdrietig bent?

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.