Mindfulness Zen doen

Mindfulness oefeningen voor ieder moment

Ze zeggen dat je ieder moment kunt gebruiken om meer het in nu te zijn. De paar minuten dat je bij de tandarts wacht, als je in de trein zit of door de supermarkt dwaalt. Maar hoe doe je dat precies? Ik verzamelde mindfulness oefeningen voor ieder moment.

Dingen die veel tijd kosten, doen we nou eenmaal minder snel. Daarom zocht ik naar mindfulness oefeningen die weinig tijd kosten en waar je geen meditatiekussen of stille ruimte voor nodig hebt. Een paar minuten zijn al genoeg om je aandacht te trainen en meer in het nu te leven. Natuurlijk baart oefening wel kunst.

Aandacht voor nieuwe dingen

De nieuwe gordijnen van de buurman of een boom die op ineens geen blad meer heeft, hoe snel valt het jou op? Probeer vandaag als je de deur uitloopt in je directe omgeving drie nieuwe dingen op te merken. Als dit na een paar dagen te makkelijk is, kun je je ook focussen op nieuwe dingen in het paars, geel of oranje. Gewone dingen lijken dan minder gewoon.

Geef je ademhaling een kleur

Bewust ademhalen brengt je automatisch meer in het nu. Omdat ademen zoiets natuurlijks is, doen we het wel sneller onbewust. Beeld je daarom in dat je inademing de kleur rood heeft en je uitademing de kleur blauw. Als je gelooft in de betekenis van kleur, kan rood je kracht geven en blauw rust. Je ademt dus kracht in en rust uit. Een mooie symbolische gedachte.

Creëer je eigen micro-mindfulness

Welke dingen doe jij iedere dag? Waarschijnlijk tandenpoetsen (hoop ik!), traplopen of de sleutel in het slot draaien als je thuis komt. Deze momenten zijn perfect voor micro-mindfulness. Kies er bijvoorbeeld voor om voortaan heel bewust je tanden te poetsen en je voeten op de laatste tree van een trap te zetten. Kleine dingen, zoals de frisse smaak van je tandpasta of het geluid van je schoen, vallen dan ineens op. Als je dit iedere dag herhaalt, heeft het een groter effect.

Be happy in the moment, that’s enough. Each moment is all we need, not more. – Moeder Theresa

Welke mindfulness oefening doe jij graag?

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply
    Marion
    23 januari 2016 at 17:28

    Geef je ademhaling een kleur! Tof! Dat ga ik eens proberen.

  • Reply
    Linda
    23 januari 2016 at 20:58

    Aandachtig naar mijn omgeving kijken doe ik vaak vanzelf. Ik merk altijd dat mij 10 keer zoveel dingen opvallen als mijn vriend als we ergens lopen. Ik ga je ademhalingstechniek ook eens proberen!

  • Reply
    Mascha
    14 maart 2016 at 07:28

    Ik ben echt dol op jullie site :)! Pas ontdekt, maar nu al veel gelezen.
    Ook deze tips zijn weer super nuttig voor mijn stresskippen bestaan.

    De tips van kleurenademhaling en micro-mindfullness ga ik eens uitproberen.

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.