Activiteiten Reviews

Mindfulnessyoga: wat is het en hoe werkt het?

Mindfulness betekent dat je aandacht hebt voor het huidige moment zonder daarover te oordelen. Een handig hulpmiddel hierbij is meditatie. Ben je liever in beweging? Dan kun je ook mindfulnessyoga doen. Brenda volgde voor haar opleiding een les en vertelt speciaal voor Zenzoekers hoe dit was. 

Brenda: “Waar je tijdens een meditatie stil zit, ga je met mindfulnessyoga ook echt aan de slag met je lichaam. Voor mijn opleiding tot mindfulnesstrainer aan het Radboud Centrum voor Mindfulness, kreeg ik een hele dag les door Aukje Rood, in Nederland dé expert op het gebied van mindfulnessyoga. We deden een serie liggende en staande oefeningen en kregen tussendoor uitleg over hoe je mensen het beste kunt begeleiden tijdens een mindfulnesstraining.”

Aandacht voor je lichaam

“De yoga-oefeningen bij mindfulness komen uit hatha yoga, de yogastroming die het bekendst is in het Westen en waar veel andere stromingen van afgeleid zijn. Als je eerder aan yoga hebt gedaan, dan zul je vast een aantal oefeningen herkennen. Het grote verschil bij mindfulnessyoga is dat het niet puur om de bewegingen zelf gaat, maar dat het vooral draait om de aandacht waarmee je de bewegingen doet. Tijdens de les word je steeds aangemoedigd om met je aandacht bij alle sensaties in je lichaam te zijn. Je zou het dus ook ‘meditatie in beweging’ kunnen noemen. Het gaat er veel minder om dat je het een bepaalde tijd volhoudt of dat je verder komt met een bepaalde houding, zoals bij reguliere yogalessen vaak het geval is. Het doel is ook niet om sterker of leniger te worden, maar enkel om je aandacht te trainen. Doordat je de oefeningen met milde aandacht doet, leer je steeds beter je grenzen kennen en respecteren. Zo kom je erachter wat het moment is vlak voordat je een grens overgaat. En door dat steeds weer te oefenen met de yoga-oefeningen, kun je ook in het dagelijks leven meer met aandacht en opmerkzaamheid je grenzen verkennen.”

Automatisme

“Voor mij als mindfulnesstrainer is spé was deze dag heel inspirerend. Als je geen achtergrond als yogadocent hebt, is het best spannend om mensen te begeleiden tijdens deze oefeningen. Je wilt het natuurlijk wel zo doen dat mensen niet over hun grenzen heen gaan en geen blessures oplopen. Van Aukje leerden we hoe je oefeningen kunt aanpassen voor mensen die bijvoorbeeld bepaalde bewegingen niet goed kunnen maken, maar ook hoe je je aanwijzingen zo kunt geven, dat deelnemers de bewegingen echt met volle aandacht doen en niet uit automatisme.”

Thuis aan de slag

“Wil je je aandacht trainen en tegelijk met je lichaam bezig te zijn? Dan is mindfulnessyoga heel geschikt. De oefeningen zijn niet moeilijk en je hoeft er niet lenig of sterk voor te zijn. Er zijn mindfulnesstrainers die buiten de mindfulnesstrainingen ook losse lessen mindfulnessyoga aanbieden, maar je kunt ook thuis aan de slag gaan met audio-opnames die op internet te vinden zijn. Goede oefeningen zijn bijvoorbeeld die van het Radboud Centrum voor Mindfulness. Ik heb zelf in Nijmegen een groepje opgericht, waarmee ik elke week mindfulness- en yoga-oefeningen doe.”

Kosten: geen, het was onderdeel van de opleiding tot mindfulnesstrainer.
Extra leuk: ik kreeg een hele andere kijk op yoga-oefeningen, namelijk die vanuit de trainer.
Minpunt: van zo veel yoga op één dag had ik achteraf toch wel een beetje spierpijn. Misschien toch niet helemaal goed op mijn grenzen gelet?
Eindoordeel: ★★★★ en een half (van de vijf sterren).

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply
    Debby
    25 maart 2016 at 13:52

    Hee wat leuk, die site van het Radboud en een oefengroepje!

    • Reply
      Lisa
      25 maart 2016 at 13:55

      Ja, super leuk! 🙂

    • Reply
      Brenda
      29 maart 2016 at 09:38

      Dankjewel voor je enthousiaste reactie Debby! 🙂

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.