Mindfulness Zen doen

Oefeningen om te leren loslaten

Oefeningen om los te laten

Spanningen, ergernissen of frustraties. Allemaal hebben we wel iets wat we los kunnen laten. Soms duurt het dagen, weken of zelfs jaren voordat dit lukt. Ik heb daarom drie oefeningen verzameld die mij helpen om makkelijker los te laten. 

1. Laat malende gedachten bewust los

Zijn er gedachten die telkens terug blijven komen, maar waarvan je weet dat ze je niet verder helpen? Dan kan deze oefening je helpen. Het eerste wat je doet, is visualiseren dat je gedachten passagiers in een trein zijn. Constant stappen er passagiers in en uit. Zeg denkbeeldig ‘stop’ tegen de passagiers, en dus de gedachten, die je niet binnen wilt laten. Omdat gedachten heel hardnekkig kunnen zijn, zul je in het begin waarschijnlijk vaak ‘stop’ moeten zeggen.

Als je dit een tijdje hebt gedaan, ga je rustig zitten en sluit je je ogen. Bal je vuisten, stel je voor dat hierin alle gedachten zitten die je los wilt laten. Adem een keer diep in en knijp zo hard mogelijk in je handen. Bij het uitademen zeg je tegen jezelf: ‘Ik laat nu deze gedachten los.’ Terwijl je uitademt, ontspan je je handen en de rest van je lichaam.

2. Keer naar binnen met een meditatie-oefening

Deze oefening kwam ik tegen op de site van Lieke Meertens. Ga liggen zoals je aan het eind van een yogales zou doen, in savasana dus. Scan je lichaam van top tot teen. Waar voel je spanning? Kun je het loslaten? Voel je lichaam steeds dieper in de grond zakken en je ademhaling steeds rustiger worden.

Terwijl je ligt en je probeert te ontspannen, doe je alsof je lichaam net een huis is. Hoe ziet het huis eruit? Wat voor kamers kom je tegen? Elke kamer heeft een onderwerp, zoals ‘relaties’ of ‘werk’. Ga op zoek naar de kamer die gaat over alle problemen die los wilt laten. Wat kom je in deze kamer tegen? Nadat je hierbij hebt stilgestaan, doe je alle ramen en deuren open en laat je je problemen wegwaaien.

3. Neem symbolisch afscheid van angsten of zorgen

Als je niet zo van visualiseren of mediteren houdt, kun je ook het volgende proberen: schrijf alles wat je wilt loslaten op. Meestal gaat het dan om angsten of zorgen. Schrijf elke angst op, zelfs al is deze nog zo klein. Misschien schrijf je zo een heel kantje vol.

Kun je niets meer bedenken? Neem dan even de tijd om te lezen wat je hebt opgeschreven. Valt je iets op? Nu kun je twee dingen doen: je zet door alles een streep en gooit het papier weg of je bedenkt een nieuwe, positieve gedachte bij elke angst of zorg. Stel je bent bang dat je geen vrienden hebt, verander die gedachte dan in: ‘Ik ben omringd met mensen die om mij geven.’ Zo ga je elke zin die je hebt opgeschreven langs.

Hoe laat jij los?

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Annesplek
    11 maart 2018 at 14:11

    Wat een fijn artikel om te lezen!

    • Reply
      Lisa
      11 maart 2018 at 14:14

      Fijn om te horen! 🙂

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.