Meditatie Zen doen

Oefeningen voor een betere buikademhaling

Je ademhaling is misschien wel één van de beste en goedkoopste instrumenten om te ontspannen. Door goed met je buik te ademen, breng je jezelf tot rust. Als je gestrest bent, adem je juist hoog en kort achter elkaar. Maar hoe zorg je dat je zo diep en rustig mogelijk ademt? Met deze oefeningen train je jezelf in een betere buikademhaling.

1. Tel je ademhaling

Een goede manier om erachter te komen of je wel ontspannen genoeg ademt is door je ademhaling te tellen. Je ademt ontspannen als je uitademing in elk geval langer duurt dan je inademing. Dus stel je ademt drie seconden in, dan moet de uitademing minstens vier seconden of meer zijn. Tel eerst je natuurlijke ademhaling om te kijken of de verhouding klopt. Probeer daarna je uitademing te verlengen door er langzaam een seconde bij te doen todat je vier seconden in- en acht seconden uitademt, forceer het niet.

2. Voel je ademhaling

Om te weten of je goed met je buik ademt, is het handig om je buik ook echt te voelen. Ga daarom rechtop staan met je benen op heupbreedte. Adem zoals je normaal zou ademen en leg je handen op je buik. Bewegen je handen uit elkaar of zit er weinig verandering in? Probeer nu bij de volgende ademhalingen je buik zo ver mogelijk uit te zetten en stel je voor alsof de adem zich vanuit je buik door je lichaam naar boven verplaatst. Dus niet alleen je buik beweegt, maar ook je ribbenkast zet zich langzaam uit. Op deze manier zorg je dat je nog dieper gaat ademen.

3. Wissel je ademhaling af

Vind je het moeilijk om je adem naar beneden te brengen of voel je niet zo goed waar je adem zit? Wissel dan af met een buik- en borstademhaling. Dit doe je door eerst een paar keer met je borst adem te halen en vervolgens langzaam naar je buik toe te gaan. Ook deze oefening kun je het beste staand doen.

Oefen jij wel eens met je adem?

BewarenBewaren

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply
    Kim
    11 mei 2016 at 12:33

    Ik vind de tip van het tellen van je adem erg fijn. Ik heb vrij veel last van “verkeerd” ademhalen, wat vaak resulteert in paniek omdat ik de controle dan kwijt ben. Ik heb vaak gezocht naar de goede verhoudingen van seconden in- en uitademen. Op internet is er weinig over te vinden. Misschien is voor nu gewoon “meer seconden uitademen dan inademen” wel voldoende. Bedankt! 🙂

    • Reply
      Lisa
      11 mei 2016 at 17:09

      Ja, lastig! Ik heb dit tijdens een yogacursus geleerd en voor mij werkt het tot nu toe het beste. Ik denk ook niet dat het realistisch is om te streven naar een adem die altijd langzaam en rustig is, tenzij je de hele dag in een hutje op de hei zit, haha. Jij bedankt voor je reactie! 🙂

  • Reply
    evelien
    12 mei 2016 at 11:41

    Hele fijne tips! Kan ik zeker wat mee, ik ga vandaag voel de ademhaling proberen. 🙂
    Liefs! Evelien

    • Reply
      Lisa
      12 mei 2016 at 11:43

      Wat fijn om te horen! Hopelijk heb je er wat aan.

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.