Psyche Zen denken

Omgaan met prestatiedruk

Omgaan met prestatiedruk

Deadlines halen, steeds beter worden in wat je doet en verschillende ballen hooghouden – de druk om constant optimaal te presteren is groot. Ook ik merk dat een steekje laten vallen soms als een doorn in het oog voelt. Gek eigenlijk, want fouten maken is menselijk. Hoe kun je het beste omgaan met prestatiedruk?

Laatst moest ik een persoonlijkheidstest doen waaruit bleek dat ik goed kan omgaan met deadlines. Hartstikke fijn om te horen natuurlijk, maar dat betekent niet dat ik totaal geen druk voel en altijd rustig naar een deadline toe werk. Er zijn heus momenten waarop ik gestrest ben omdat iets snel of goed gedaan moet worden. Gelukkig heb ik deze blog samen met Shirah, zodat ik het af en toe rustiger aan kan doen. Maar wat kun je doen als je constant de druk voelt om te presteren?

Morgen is het anders

Een belangrijke stap om jezelf niet te veel te laten leiden door wat er nog gedaan moet worden, is het huidige (stress)moment vergelijken met de toekomst. Net zoals Shirah schreef over relativeren, geldt ook voor omgaan met prestatiedruk dat je gebeurtenissen in perspectief kunt plaatsen. Nu voelt het misschien als een blok aan je been, maar morgen kan het zomaar anders zijn. Daar kwam ik ook achter tijdens het schrijven van mijn scriptie; de stress die ik toen had, was maar tijdelijk.

Richt je op waar je nu bent

Ook al heb je je best gedaan, voor je gevoel kan het vast altijd beter. Door te veel te kijken naar hoe iets hoort te zijn, is het moeilijk om tevreden te zijn met wat je al hebt gedaan. Juist om deze reden is het belangrijk dat je je op het nu richt in plaats van je op het perfecte resultaat. Hoe ver ben je in de tussentijd al gekomen? En welke inspanningen heb je daarvoor moeten leveren? Besef dat telkens als je je best doet, dit al een overwinning is. Vind je het moeilijk om in het nu te zijn? Deze mindfulness oefeningen helpen je op weg.

Je bent niet wat je doet

In een eerder artikel over verandering gaf ik aan dat ik mezelf sterk identificeer met mijn werk. Het gevaar is dat ik het moeilijk vind om mezelf als iemand anders te zien dan een werkend persoon. Wat ik doe, is wie ik ben en andersom, maar is dat wel zo? Het gevaar is namelijk dat ik een fout al snel persoonlijk opvat, ook al heb ik mijn best gedaan. Probeer de prestaties die je levert los te koppelen van wie jij als persoon bent.

Hoe ga jij om met prestatiedruk?

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.