Liefde Zen voelen

Ontdek hoe je echt over jezelf denkt

Kom erachter hoe jij over jezelf denkt en ontdek je blinde vlek

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden hoe krachtig gedachten zijn. Zonder dat je het doorhebt, denk je misschien negatiever over jezelf dan je zou willen. Onbewust ga je je hier ook naar gedragen. Tijd dus om je blinde vlek te ontdekken.

Gedachten bepalen wat mij betreft niet alles, maar voor een groot deel zijn ze wel van invloed op je gedrag. Als je visualiseert dat je krachtig in het leven staat, durf je jezelf automatisch meer te laten zien. Waarschijnlijk kun je na dit te doen ook makkelijker contact maken met anderen. Je denkt niet alleen dat je krachtig bent, het wordt realiteit. Dit merkte ik ook toen ik op zoek was naar een nieuwe baan. Van nature ben ik best bescheiden, maar tijdens sollicitatiegesprekken móést ik wel overtuigd zijn van mezelf. Want als ik niet in mezelf geloof, wie dan wel? Hoe meer ervaring ik opdeed, hoe meer zelfvertrouwen ik kreeg. Met resultaat: binnen een relatief korte tijd had ik een nieuwe baan.

Van negatief naar positief: een stappenplan

Gedachten zijn moeilijk onder controle te krijgen. Elk moment van de dag poppen er een paar op. Vaak zijn het ook dezelfde gedachten die zich telkens maar herhalen in je hoofd. Met de volgende stappen leg je ze als het ware bloot, waardoor je erachter komt hoe je echt over jezelf denkt en waar je blinde vlek zit. Dit hoeft niet vervelend te zijn, het helpt je alleen maar groeien!

  1. Schrijf al je gedachten op.
    Ga aan het einde van de dag rustig zitten met pen en papier. Loop de dag na en schrijf een aantal gedachten die je vandaag over jezelf had op. Wees eerlijk. Je doet dit om jezelf verder te helpen, dus houd je niet in.
  2. Koppel je gedachten aan wat er op dat moment gebeurde of gezegd werd.
    Stel ik dacht vandaag ‘ze zullen mij vast een slome slungel vinden’. Dan zet ik ernaast dat ik dit dacht toen ik het kantoor binnen liep. Doe dit voor elke gedachte die je hebt opgeschreven. Zo krijg je een rijtje met gedachten en de situatie.
  3. Lees na wat je hebt opgeschreven.
    Hoe ziet je lijstje eruit? Ben je blij met jezelf? Of ben je nogal kritisch op jezelf? Let ook op wat je ernaast hebt gezet. Het kan zijn dat je op je werk meer onzeker bent dan met vrienden bijvoorbeeld.
  4. Maak er positieve gedachten van.
    Alles wat negatief is, verander je in een positieve gedachte. Ik maak er bijvoorbeeld van ‘iedereen was blij toen ze mij vanochtend zagen’. Sta stil bij deze nieuwe gedachte. Welk gevoel geeft het je als je hiernaar​ kijkt?
  5. Doe afstand van je oude gedachten.
    Wees ervan bewust dat negatief denken je niet verder helpt. Doe daarom afstand van oude patronen en doorbreek de cirkel door het lijstje met de negatieve ideeën in de prullenbak te gooien. Hang je nieuwe denkwijze op, zodat je hier elke dag met een glimlach naar kunt kijken.

Wat helpt jou positiever over jezelf te denken?

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.