Meditatie Zen doen

Onze 6 beste meditatietips

Onze beste tips om te mediteren

De afgelopen jaren is mediteren voor ons net zo normaal geworden als tandenpoetsen. Slaan we het een dag over, dan missen we het meteen. Omdat we iedereen de eindeloze voordelen van dagelijks mediteren gunnen, delen we onze beste tips. 

Shirah:

1. Mediteer iedere dag een minuut langer

Toen ik net begon met mediteren, gaf ik mezelf de volgende opdracht: mediteer elke dag één minuut langer. Dat werkte als een trein. Na een week zette ik de timer op zeven minuten en was mediteren een gewoonte. Ik kan iedereen aanraden om op dezelfde manier te beginnen met mediteren. Je houdt het zo laagdrempelig en geeft jezelf genoeg tijd om aan deze nieuwe gewoonte te wennen. Wat ook helpt, is iedere dag opschrijven hoe je je voelt. Zo kun je goed bijhouden wat mediteren voor je doet en heb je waarschijnlijk een extra motivatie om het te blijven doen.

2. Geen zin om te mediteren? Doe het dan juist

“Als ik smoezen bedenk om geen yoga te doen, weet ik dat dit veelzeggend is en ik juist yoga moet gaan doen”, zei yogadocent Lisan in dit interview. Sindsdien moet ik vaak aan deze wijze zin denken als ik smoesjes bedenk om niet een paar minuten te mediteren of yoga te doen. Ik weet nu dat het mij op die momenten juíst goed doet. Een andere zin die voor mij motiverend is: ‘Mediteren is als water geven aan een plant, zonder dat je wist dat het dorst had’.

3. Blijf experimenteren

Ongeveer een jaar geleden was de sjeu een beetje van mediteren af. Ik besloot daarom een week lang andere manieren van mediteren te proberen. Van een contemplatieve meditatie tot mediteren met muziek. Na die week schreef ik een artikel met mijn ontdekkingen (klik hier!) en nam ik mij voor om hier vaker mee te experimenteren. ‘Gewoon’ mediteren op een meditatiekussen is namelijk fijn, maar er is nog veel meer te ontdekken. Waarom zou je dat dan niet doen? Het kost (meestal) niets, je voelt je daarna alleen maar beter en het is ook nog eens leuk. Win-winsituatie dus!

Lisa:

4. Kies een vaste plek

Thuis mediteer ik op drie verschillende plekken: twee waar ik maximaal tien minuten zit en een plek waar ik langer mediteer en ook yoga doe. Het is fijn één of meer vaste plekken te hebben waar je je even terug kunt trekken. De meditatie begint dan al voordat je zit. Je pakt misschien een glas water, je meditatiekussen of yogamat en zoekt een manier om lekker te zitten. Ook wordt mediteren zo sneller een gewoonte.

5. Wachten is ook mediteren

Wachttijd vullen we vaker op met onze telefoon. Zonde, want deze tijd kun je heel goed gebruiken om te mediteren. Het enige wat je hoeft te doen, is op je ademhaling concentreren. Hierdoor kun je zelfs met je ogen open mediteren. Kun je moeilijk van je telefoon afblijven? Shirah geeft in dit artikel tips om van je mobiel af te kicken.

6. Doe iets minder je best

Tijdens de mindfulnesscursus kwam ik erachter dat ik soms tijdens het mediteren erg mijn best deed. In plaats van ontspannen en alert te zitten, trok ik mijn schouders iets op en fronste ik. Door met elke uitademing mijn prestatiedrang iets meer los te laten, leerde ik relaxt te blijven. Ik besefte: ‘Je hoeft je niet te bewijzen als je mediteert.’ Er bestaat ook niet zoiets als een perfecte of goede meditatie. Het feit dat je tijd neemt om te mediteren, is al genoeg.

Wat helpt jou als je wil mediteren?

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.